Hosszabb légijárat, hosszabb késés, 600 euró!

iho   ·   2014.02.11. 16:45
cabin_economy-class_cim

Az Európai Parlament elfogadta az utasjogokról szóló jogszabály tervezetét. Ez tehát még mindig nem a végleges döntés, az új uniós szabályozás végső verzióját a tagállamokat képviselő Európai Tanács és az Európai Bizottság eltérő elképzeléseinek kompromisszuma jelenti majd, adja hírül az Aviation Week. A szabályozás ugyanis hatalmas viták kereszttüzében áll.

A légitársaságoknak csak a rossz időjárás és a légiforgalmi irányítás problémája adhat felmentést a kompoenzáció alól

A legkeményebb ütközések a késések esetén az utasoknak nyújtandó kompenzáció körül zajlanak. Az Európai Parlament tervezete szerint a 2500 kilométeres vagy annál rövidebb járatok három órás vagy ennél hosszabb késése esetén az utasok fejenként 300 eurót kapnának, a 2500 és hatezer kilométer közti vonalakon öt órás vagy annál is hosszabb csúszása esetén a kompenzáció 400 euró lenne, a 6000 kilométeresnél hosszabb vonalak esetében a több mint hétórás késés esetén 600 euróval vigasztalódnának az utasok. Az Európai Bizottság álláspontja szerint viszont a kompenzációk egységesen öt órás késésnél kezdődnének.

Vita van a kézipoggyászok korlátozásáról is

Az Európai Parlament szeretné eltöröltetni a légitársaságoknak azt a jogát, hogy korlátozzák a kézipoggyász mennyiségét. A repülőterek nemzetközi szövetsége, az ACI azt a javaslatot támogatja, hogy a kézipoggyász egy táska, egy kabát és egy reptéri bevásárlószatyor lehessen maximum.

Ugyancsak érdekes kérdés, hogy melyek azok az esetek, amikor a késés olyan okokból történik, ami miatt nem jár kompenzáció. A Parlament elfogadja, hogy a rendkívüli időjárás vagy a légiforgalmi irányítás problémája mentesítheti a légitársaságot, de a karbantartási-műszaki problémák okozta késések esetében jár a kártérítés az utasnak.

Eddig a járattörléseket és a három óránál nagyobb késéseket azonos módon kezelte a szabályozás

A KPMG tanácsadó cég légiközlekedéssel foglalkozó vezetője úgy véli, az új európai intézkedések alaposan lecsökkentenék a légi utasszállítás forgalmát, ugyanis a légitársaságok ezekre az intézkedésekre csakis a jegyárak emelésével válaszolhatnak: az iparágban hatalmas a verseny, nagyon alacsony a nyereségességi margin, vagyis ezeket a plusz költségeket a fuvarozók már nem tudják lenyelni, kitermelni.

A KPMG szakértője szerint ráadásul az új szabályok kevéssé alkalmasak arra, hogy megszüntessék a nemzeti gyakorlatok különbségeit abban, hogyan lehet rászorítani a társaságokat az egyes szabályok végrehajtására, és ugyancsak bőven hagynak még vitatkozni valót bármely adott esetben arról, hogy egy késés kinek a felelőssége.

Az Unió már tavaly kampányt indított az utasjogokról

A légitársaságok szövetségei is általában elutasítják az Európai Parlament változatát, a német társaságok szervezete, a BDL egyenesen felelőtlenségnek tartja, hogy az uniós  törvényhozók még tovább szigorítanának az utasjogi szabályozáson. A BDL nyilatkozata is azt hangsúlyozza, hogy a változások, ha ilyen formában lépnek életbe, maguknak az utasoknak okoznak kárt, még drágább lesz az utazás repülőgéppel, és még több  lesz a várakozási idő, az új szabályozás ráadásul torzítaná a piaci versenyt, ami feltehetően arra utal, hogy a kisebb társaságok, amelyek végképp nem tudják kigazdálkodni a plusz összegeket, az eddiginél is nehezebb versenyhelyzetbe kerülnek.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek