Különleges világ: a HungaroControl egyik termében irányító munkahelyek sokasága, a szomszédságban másfajta munkahelyek, monitorok, pultok, klaviatúrák. Az elsőben irányítók vagy irányítójelöltek dolgoznak, a másikban – az álpilóták. Hogyan is történik ez a fajta szimuláció, hogyan áll össze mindez egy izgalmas képzési és kísérleti rendszerré? Erről beszélgetünk Horváth Attila repülésoktatás és dokumentációs osztályvezetővel.


– A szimuláció nem éles helyzetben történik, ezért, hogy a valósághoz minél hűségesebb legyen a gyakorlás, szükséges a pilótaoldalt is megjeleníteni, mert az irányító hiába ad ki utasítást, valakinek végre is kell azt hajtani. Az álpilóta a légiforgalmi irányító képzés egyik nélkülözhetetlen résztvevője, aki az irányító által kiadott utasítások szerint mozgatja a virtuális repülőgépeket, változtatva a magasságukat, a sebességüket, az irányukat. Álpilóták működnek közre például az eljárások módosítása, fejlesztése, vagy egy új légtérstruktúrának a kialakítása esetén is.

– Tehát például amikor bevezették tavaly a Free Route rendszert Magyarország fölött, ezt is lepróbálták korábban álpilótákkal? Vagy amikor bevezették a föld–levegő adatforgalmat?

– Így van, a repülésbiztonság érdekében kötelező, hogy ezeket a változtatásokat modellezzük, és amikor a valóságban is megállják a helyüket, akkor következik a képzése azoknak a légiforgalmi irányító kollégáknak, akik utána ezekben a rendszerekben dolgoznak majd.

Előfordult már, hogy itt, az álpilótás szimuláció során jöttek rá: valamit azért másképp kell tervezni?

– Az új eljárásnak vagy rendszernek van egy elméleti megalapozása, a szimuláció ennek az értékelésére szolgál, vagyis annak kipróbálására, hogyan működik az életben. Ez sokkal olcsóbb és előnyösebb, mintha a valóságban próbálnánk ki, és ott jönnénk rá a szükséges módosításokra. A Free Route esetében is vannak olyan objektív tényezők, amelyek nem feltétlenül teszik lehetővé, hogy a repülő nyílegyenesen az általa kijelölt pont felé haladjon...

– Azt is kipróbálták, mi van, ha a katonák repülnek, és elfoglalnak egy adott légteret?

– Ez is olyan objektív tényező, amit mindig figyelembe vesz a polgári repülés, és ezt is tudjuk szimulálni, ahogy a szélsőséges időjárás okozta helyzeteket is. Az ezekre való felkészülés a szimuláció során arra szolgál, hogy gyakorolják a légiforgalmi irányítók, hogyan tudnak úgy megoldani bonyolult szituációkat, nagy forgalomban, hogy a légijárművek áramlása megfelelő legyen, a repülésbiztonság ne sérüljön, eközben a légitársaságok igényeinek megfelelően minél hamarabb elérjék a repülőgépek a céljukat, minél kevesebb üzemanyag felhasználásával, az ideális magasságon.

A légiforgalmi irányítóknak minden évben részt kell venniük szakmai képzéseken. Ezeknek egy része tantermi, másik része szimulátoros képzés. Itt kell olyan gyakorlatokat elvégezniük, amelyekkel fenntartják azokat az ismereteiket, amiket ritkábban használnak, például vészhelyzetek esetén. De, például a szimulátorba mennek a kollégák akkor is, ha új eljárások, és új módszerek bevezetésére kerül sor.

– És a szimulátorba kerülnek azok is, akik új irányítók lesznek?

– Igen. A képzés tantermi oktatással kezdődik, négy hét után a jelöltek szimulátorba kerülnek, és egészen a munkatermi képzésig, körülbelül 7-8 hónapig szimulátorban zajlik az oktatásuk.

– Volt szerencsém repülőgép-szimulátorokat kipróbálni néhányszor, illetve figyelni az ott zajló oktatást. Ahogy érzékeltem, a metódus lényege, hogy egyre nehezebb legyen a helyzet: elromlik valami a gépen, leáll egy hajtómű, köd lesz, és így tovább. Az itteni szimulátoros képzés is hasonló logikával építkezik?

– Igen. A kezdő képzés során a jelöltek megtanulják azt az alap irányítói technikai készletet, amely szükséges a munkájukhoz. A képzés további részében a magyar légtér szabályainak, sajátosságainak elsajátítása a feladatuk. E körbe tartozik a vészhelyzetek kezelésének gyakorlása is, például műszaki hiba keletkezik, vagy valamilyen orvosi beavatkozás szükséges egy járaton. Tudniuk kell, ilyen esetekben mik a követendő eljárások, praktikus megoldások.

– Az álpilótáknak tehát nagyon komoly a szerepük, és nyilván nagyon komoly felkészültség kell ahhoz, hogy valaki ezt jól csinálja.

– Már a toborzás során meghirdetjük a feltételeket: ilyen például a fónia ismerete, középfokú angol nyelvtudás, bizonyos szakmai ismeretek a légiközlekedésről. A jelentkezőknek egy mini szimuláción is részt kell venniük, ahol azt próbáljuk feltérképezni, milyen képességekkel rendelkeznek, mennyire tudják megosztani a figyelmüket, mennyire jó a rövidtávú memóriájuk, mennyire tudják az utasításokat megjegyezni, ismételni, végrehajtani, nem egy, hanem akár 5-6-8 repülő esetében is, és közben akár egyidejűleg mozgatni a gépeket.

Nagyon precízen kell végrehajtani az utasításokat, amiket az irányító kolléga kiad nekik. Ha az álpilóta nem elég precíz, vagy nem tudja követni a fóniát, akkor bizony az egész gyakorlat elcsúszhat a hibákon, és a gyakorlat nem éri el a célját, nem tudjuk előállítani azt a forgalmi helyzetet, amit a légiforgalmi irányítónak meg kell oldania. Komoly a tét, egész csapat dolgozik az előkészületeken, a gyakorlatok letesztelésén, aztán jönnek a légiforgalmi irányító kollégák, akiknek a képzéseket előkészítjük, az ő idejük drága. Amikor képzésen vannak, minden percet hasznosan kell eltölteniük, nem lehet többször is nekifutni egy-egy gyakorlatnak.

– Milyen típusú embereket várnak ide mindezek alapján? Amit elmondott, abból olyan képességek rajzolódnak ki, amelyek birtokában valaki, pláne ha fiatal, akár egy igazi pilótakarrier vagy egy igazi irányító karrier irányába is elindulhat...

– Igaza van: nagyon sok álpilóta megfordult nálunk, akik aztán pilótaképzésen vettek részt, és repülőgépvezetők lettek. Vannak, akik irányítóképzésen vesznek részt, és segítenek nekünk álpilótaként dolgozni, és voltak, akik innen jelentkeztek légiforgalmi irányítóképzésre. Elég sok átfedés van azon képességek és ismeretek között, amiket az irányító kiválasztásban kérünk a jelentkezőktől, és amik az álpilóta munkához szükségesek. De azért azt nem mondanám, hogy aki kiváló álpilóta, abból egészen biztosan pilóta vagy légiforgalmi irányító lehet.

– Gondolom, az egészségügyi alkalmassági követelmények sem ugyanazok.

– Az álpilóta munkakörben nincsenek egészségügyi alkalmassági követelmények, míg a légiforgalmi irányítók szigorú követelményeknek kell, hogy megfeleljenek. Mindig örülünk annak, ha közülük valaki pilóta, vagy légiforgalmi irányító lesz. Most körülbelül ötven álpilótával vagyunk szerződéses kapcsolatban, közöttük vannak nyugdíjas légiforgalmi irányítók is, akiknek a tapasztalatára és tudására szükségünk van. Nyugdíjba vonulásukkor meg szoktuk keresni őket, és felajánljuk, hogy jöjjenek hozzánk dolgozni.

– A HungaroControl tevékenységében láthatóan kiemelkedő fontosságú az oktatás, a képzés, a kutatás-fejlesztés.

– Nem sok ilyen központ van Európában, ahol ezeket a kutatásokat, fejlesztéseket szimulált környezetben végre lehet hajtani, az egyik ilyen nagy központ az EuroControlé, a másik HungaroControlé. Ami itt folyik a HungaroControlnál, az európai szinten is fontos, kiemelkedő. A HungaroControl több programban úttörő szerepet játszik, amelyek megvalósításához nélkülözhetetlenek a szimulátorok. Nem szabad megfeledkezni azokról a HC-s szakemberekről sem, akik kitalálják, megtervezik, és megvalósítják a fejlesztéseinket, képzéseinket. A szimulátoraink és az azokat üzemeltető szakembereink kiváló hátteret biztosítanak mindehhez.

Szimulátortól szimulátorig: egy álpilóta portréja

– Beszélgetőtársunk Rozsemberszki Dávid (Rodó). Hogyan lesz valakiből álpilóta? Esetleg úgy, hogy nem lehet igazi?

– Akár. Viszont nagyon sokan vannak köztünk, akiknek megvan egészen ATPL-ig a papírjuk, csak még nem sikerült elhelyezkedniük kereskedelmi forgalomban, többen vannak kisgépes pilóták, vannak virtuális pilóták, és vannak olyanok, akik irányítók szeretnének a későbbiekben lenni, és most a főiskola, egyetem mellett itt sikerült elhelyezkedniük.

– Te melyik kategóriába tartozol?

– Én virtuális pilóta vagyok, illetve virtuálisan irányítok is. De eközben egy budapesti 737-es szimulátorban dolgozom, és ha nincsenek vendégek, repülök is olykor a szimulátorral.

– Honnan jött az ötlet, hogy itt is virtuális pilóta legyél?

– Nekem szerencsém volt, a virtuális irányítás révén kerültem kapcsolatba a HungaroControllal, ők hívtak meg a szimulációs központjukba, hogy megnézzük az irányítói oldalról, hogyan is működik mindez a való életben, akkor és ott lehetett jelentkezni. Volt egy szimulátoros gyakorlati felvételi, ahol azt vizsgálták, képesek vagyunk-e egyszerre több dologra figyelni, több utasítást végrehajtani, akár több különböző géppel. Volt pszichológia, angol, fóniavizsga, illetve egy interjú a HR-osztállyal.

Az álpilótánál nagyon sok képesség kell, hogy meglegyen, ami egy irányítónál is, például nagyon jó rövidtávú memória: hangban kap utasítást, vissza is kell olvasnia, végre is kell hajtania. Hosszú távú memória akkor kell, ha egy később végrehajtandó utasítást kell teljesítenie, illetve ugyanúgy ismernie kell a repülőgépe hívójelét abból a rövidített call signból, ami föl van tüntetve a monitoron, és amit az irányító is a radarcímkén lát. Tudnia kell, az milyen gép, illetve ismernie kell, hogy az a géptípus mire képes. Erősen kell koncentrálni, hogy az ember pontosan hajtsa végre az utasítást, és azzal a géppel, amelyiknek szól. Például ha van konkrét feladatleírásunk, és mondjuk, kényszerhelyzetet kell eljátszanunk, az egész gyakorlat elcsúszik, ha rossz géppel csináljuk.

– Szóval előfordulhat, hogy repülsz, és tudod, hamarosan le kell, hogy álljon az egyik hajtóműved?

– Percre pontosan fel van tüntetve nekünk, hogy melyik géppel, mit kell csinálni, mi a problémánk, stb. Például az irányító meg fogja kérdezni, hogy ha egészségügyi kényszerhelyzet van, mondjuk ha szívinfarktust kapott egy ember...

– Mint néhány napja a British Airways 777-esén, amely emiatt szállt le Budapesten...

– Ha ilyesmi történik, akkor a kreativitásunkra van bízva, hogy kitaláljuk, ami nincs leírva, de meg fogják kérdezni: hány éves az ember, hol ül, és így tovább.

Miközben mondjuk hét másik géped mozog még a képernyőn.

– Így van, és lehet, hogy a kényszerhelyzetes gép miatt az összes többivel is dolgoznom kell, merthogy amint süllyedne, hogy leszálljon valamelyik repülőtéren, alatta van forgalom, azokat a gépeket is én irányítom, amikor kiforgatja őket az irányító, hogy legyen helye tovább süllyednie a kényszeres gépnek.

– Mi volt a legnehezebb helyzet, amit meg kellett oldanod?

– A közelkörzeti, approachos szimulációs kényszerhelyzeti gyakorlat nagyon munkás. Hat gép van egy adott pilótánál és ketten dolgozunk, folyamatosan kapjuk az utasításokat, akár kettőt-hármat is egyszerre egy adott géphez, mindezt pontosan végrehajtani: ez a legnagyobb kihívás. A kényszerhelyzeti gyakorlat még sokkal bonyolultabb, ha valamelyik gép miatt felborul a teljesen berendezett forgalmunk, kiküldik holdingolni, várakozni gépet, más irányba elfordítják, meg kell szakítani a megközelítést, át kell startolni.

– Az álpilótaság számodra másodállás, főállásban is szimulátorban dolgozol, illetve virtuálisan repülsz: vannak-e további terveid, reményeid? Mi vonzana, ha álpilótából pilóta lennél, vagy irányító?

– Igazából gondolkodtam az irányítói munkán is, de így, hogy tudom, mi kell hozzá, és hogyan zajlik a képzésük, világossá vált, számomra ez már nem megvalósítható a család miatt. Kereskedelmi pilóta szintén biztosan nem lehetek, de még mindig kacérkodom a gondolttal, hogy legalább egy motoros vitorlázó, vagy kisgépes-cessnás PPL-t megcsináljak még elérhető áron De az biztos, hogy az álpilótaságot addig csinálom, amíg tudom.

 

*

 

A HungaroControl Magyar Légiforgalmi Szolgálat Zrt.

Szimulátor álpilóta

feladatokra keres jelentkezőket, megbízási szerződéssel

Jelentkezési feltételek:

-          minimum középfokú iskolai végzettség

-          középfokú vagy annál magasabb szintű angol nyelvismeret

-          angol nyelvű rádió-távbeszélő kifejezések (fónia) ismerete és magabiztos használata

-          szakmai jártasság az aviatika témakörben

-          felhasználói szintű számítógépes ismeret

-          betöltött 18. életév

-          büntetlen előélet

Az ideális jelölt:

-          tudja vállalni a rugalmas, változó beosztást

-          csapatjátékos

-          képes a figyelmének megosztására

A jelentkezésnél előnyt jelent:

-          érvényes légiforgalmi irányítói, repüléstájékoztatói, illetve repülőgép-vezetői szakszolgálati engedély

-          légiforgalmi irányító szimuláció során (valós vagy virtuális környezetben) végzett álpilóta-tevékenységben szerzett tapasztalat

Elvárt képességek:

-          megosztott figyelem - a hallott információ feldolgozása, számítógépes programban való alkalmazása, a kapott információ visszaismétlése, több monitor egyidejű figyelése, a rendszerüzenetek visszaellenőrzése

-          jó kommunikációs készség

-          alkalmazkodó készség

-          együttműködési készség

-          gyors reakciókészség

-          fokozott terhelhetőség

-          rugalmasság

Jelentkezéskor a következőket kérjük:

-          önéletrajz, mely tartalmazza az elérhetőségeket (aktívan használt e-mail címet, mobiltelefonszámot)

-          motivációs levél

-          amennyiben rendelkezik vele, szakszolgálati engedély másolata, illetve a szakmai tapasztalat egyéb módon történő igazolása

-          iskolai végzettséget igazoló okirat(ok) másolata

A jelentkezők többlépcsős kiválasztási folyamatban vesznek részt. A sikeres kiválasztást követően megbízási szerződéssel kerülnek foglalkoztatásra.

Jelentkezési határidő: 2016. március 31.

Jelentkezést magyar nyelvű, szakmai önéletrajz és motivációs levél csatolásával a következő e-mail címre várjuk: karrier@hungarocontrol.hu

 

Információ: www.hungarocontrol.hu/kapcsolat

 

TÁJÉKOZTATÁS

SZEMÉLYES ADAT KEZELÉSÉRŐL

 

  1. Az álláspályázatra történő jelentkezéssel Ön kifejezett hozzájárulását adja ahhoz, hogy a jelentkezésével egyidejűleg, elektronikus úton megküldött adatokat a HungaroControl Zrt. (székhely: 1185 Budapest, Igló u. 33-35., cégjegyzékszám: Cg.01-10-045570) az alábbiak szerint kezelje:

a)         Kezelt adatok: Az álláspályázatra jelentkező személyek által megküldött önéletrajzban és motivációs levélben szereplő személyes adatok (így különösen: születési hely és idő, iskolai végzettség, nyelvismeret, korábbi munkaviszony), e-mail cím;

b)         Adatkezelés célja: a konkrét, megpályázott állásra való alkalmasság előzetes megítélése, az érintett esetleges jövőbeni álláspályázatokban való részvételének biztosítása, a munkaerő-toborzást segítő statisztikák készítése;

c)          Adatkezelés jogalapja: az érintett hozzájárulása;

d)         Adatkezelő: a HungaroControl Zrt. HR és Bér Osztályának munkatársai, valamint az érintett szakterület vezetője (telefonszám: +3612934444 e-mail: karrier@hungarocontrol.hu);

e)         Adatkezelés időtartama: az adatkezeléshez történő hozzájárulás visszavonásáig, de legkésőbb 1 évig;

f)           Az adatkezelés nyilvántartási száma: NAIH-5628/2012.

 

 

  1. Tájékoztatjuk arról, hogy a HungaroControl Zrt. a megadott személyes adatokat bizalmasan kezeli, azokat kizárólag fentiekben felsorolt személyek ismerhetik meg. Az adatokat az Ön előzetes tájékoztatása és hozzájárulása nélkül - a hatóságok és más szervek részére történő jogszabályon alapuló kötelező adatszolgáltatás kivételével - harmadik személy részére a HungaroControl Zrt. nem adja át.

 

  1. Tájékoztatjuk, hogy a megadott adatok tekintetében a HungaroControl Zrt. adatfeldolgozót nem vesz igénybe.

 

  1. Tájékoztatjuk, hogy tiltakozhat személyes adatainak kezelése ellen, ha a személyes adatainak kezelése vagy továbbítása kizárólag a HungaroControl Zrt.-re vonatkozó jogi kötelezettség teljesítéséhez vagy a HungaroControl Zrt., az adatátvevő vagy harmadik személy jogának vagy jogos érdekének érvényesítéséhez szükséges, vagy a személyes adat felhasználása vagy továbbítása közvetlen üzletszerzés, közvélemény-kutatás vagy tudományos kutatás céljára történik, illetve akkor, ha a tiltakozás jogának gyakorlását egyébként törvény lehetővé teszi.

Amennyiben a tiltakozással kapcsolatos döntéséről a HungaroControl Zrt. 15 napon belül nem ad tájékoztatást, vagy a tiltakozás kapcsán hozott döntésével Ön nem ért egyet, a döntés közlésétől, illetve a határidő utolsó napjától számított 30 napon belül bírósághoz fordulhat.

 

  1. Tájékoztatjuk, hogy Önnek jogában áll a jelen Tájékoztatóban megjelölt elérhetőségen tájékoztatást kérni személyes adatainak kezeléséről, valamint kérheti azok módosítását, törlését, zárolását, továbbá visszavonhatja hozzájárulását.

 

  1. Ha Ön úgy ítéli meg, hogy személyes adatainak kezelésével kapcsolatos jogsérelem érte, vizsgálatot kezdeményezhet a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóságnál (1024 Budapest, Szilágyi Erzsébet fasor 22/C., ügyfélszolgálat@naih.hu, +36-1-3911400, www.naih.hu) vagy az illetékes bírósághoz fordulhat. A per - választása szerint – az Ön lakóhelye vagy tartózkodási helye szerinti törvényszék előtt is megindítható.

 

  1. A Tájékoztatóban nem rögzített adatkezelési kérdések tekintetében az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény rendelkezései irányadóak.

(X)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső, idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!