Korábbi cikkünkben az álpilóták képzéséről és munkájáról olvashattak interjúkat, most következzenek – az igazi irányítók. Simon Péter, a Hungarocontrol Zrt. HR generalistája a leendő légiforgalmi irányítók kiválasztásával foglalkozik.

– Úgy kezdődik, hogy jelentkezik sok fiatalember – és hölgy is?

– A jelentkezők 70 százaléka az urak, és 30 százaléka a hölgyek köréből kerül ki.

– Vannak, akik nagyon pontosan ismerik magukat, vannak, akik sok mindent képzelnek magukról: Önöknek kell megállapítaniuk, hogy valójában ki alkalmas, és ki nem.

– A kiválasztás első lépcsője a FEAST, First European Air Traffic Controller Selection Test: egy, az EUROCONTROL által létrehozott, képességeket vizsgáló tesztsorozat. Ebben nem a szakmára kérdezünk rá, és nem bármiféle megszerzett tudásra, hiszen az irányítói munkakörhöz igazából veleszületett képességekre van szükség. Például nagyon fontos a térlátás: a légiforgalmi irányító kollégák a monitor előtt ülve, a képernyőn a repülőgépekből csak pontokat látnak, de a valós elhelyezkedésüket három dimenzióban kell tudniuk elképzelni, hiszen a repülőgépek a térben mozognak.

Simon Péter

– Hogyan lehet a térlátás képességét lemérni egy teszt során?

– Sajnos ezt nem árulhatom el, mert ennek a tesztnek a lényege, hogy egyetlen egyszer lehet csak megírni az életben, és ha ez nem sikerül, akkor sajnos a jelölt erre a felelősségteljes munkára nem alkalmas. Azért lehet csak egyszer megírni a tesztet, mert ha az első teszt sikertelen, és egy félév múlva valaki megint megírja azt, akkor nyilván sokkal jobb eredményt fog produkálni, de akkor nem a képességeiről kapunk képet, hanem arról, hogyan tudott tanulni. De nekünk a képességekre van szükségünk: maga a tanfolyam két éves, és ez alatt az idő alatt nincs sem lehetőségünk, sem időnk arra, hogy ezeket a képességeket fejlesszük, illetve ezek nem is fejleszthetőek jelentős mértékben. Egyébként a FEAST magába foglal egy angol nyelvű kérdéscsoportot is, ami azért fontos, mert a képzés javarészben angol nyelven folyik. Ha valakinek minden nap szótáraznia kell, akkor igazából nem fog tudni haladni a csoporttal, és már az elején kiesik.

– Túljutunk ezen a teszten, mi következik még?

– A következő etap egy pszichológiai teszt lesz, itt arra vagyunk kíváncsiak, hogy a jelölt beleillik-e a légiforgalmi irányítói profilba. Tehát hogyan tud csapatban és egyénileg dolgozni, hogyan viseli a stresszt, milyen az érdeklődési köre – mert ha valaki nagyon humán beállítottságú az nem biztos, hogy probléma, de lehet, hogy nem jó nekünk. És jön egy nagyon fontos lépés, az orvosi alkalmassági vizsgálat, ez a szakszolgálati engedélynek is alapfeltétele, mint ahogy a kollégák is folyamatosan meg kell, hogy hosszabbítsák ezt az engedélyüket. A jelöltek javarészt fiatalok, 20 és 30 év közöttiek, ha ők nem tudnak valamilyen súlyos betegségükről, akkor, ha mégis van, ezen a vizsgálaton ki szokott derülni. Igazából egy nagyon szigorú, több szakorvos általi kivizsgálást jelent, például vérnyomás, vércukorszint, a belső szervek állapota, látásvizsgálat, hallásvizsgálat. Ha valaki krónikus betegségben szenved, vagy nem megfelelő a látása, hallása akkor nem biztos, hogy alkalmas, merthogy adott területen, adott légtérben ő fog irányítani, és ha hirtelen rosszul lesz, komoly problémát okozhat.

– Ez az egészségügyi vizsgálat az utolsó lépés?

– Nem, következik az Assessment Center, az értékelő központ: az a bő félnapos teszt, amikor egyéni, páros és csoport feladatokat oldanak meg, és amin légiforgalmi irányítók, szervezetfejlesztő kolléga és egy pszichológus is jelen van: ekkor látjuk, hogy valaki a gyakorlatban, feladatmegoldás közben hogyan tud dolgozni együtt és egyedül, mennyire lehet alkalmas az itteni munkára. Akik kiválasztják őket, azok fognak majd mellettük ülni a munkateremben, és bennük kell megbízniuk százszázalékosan. Ide már tényleg csak azok kerülnek, akik jó eredményt értek el az előző teszteken. Aztán sorrendet alakítunk ki a megfeleltek között, és egy bizottságnak javasoljuk, hogy kiket vennénk föl. A bizottság fogja meghozni a döntést, az adott terület vezetői, légiforgalmi irányítók, oktatók, részvételével.

– Körülbelül a jelentkezők hány százaléka jut el odáig, hogy bekerülhet az oktatásba is?

– Olyan 60–70 százalékukat szűri meg az első FEAST teszt, a maradék 30–40 százalék jut tovább, és a végén 8–12 jelöltet tudunk általában fölvenni.

– Meglehetősen kemény rostálás zajlik tehát már a legelején.

– Ez olyan hivatás, mint például az orvosé: aki egyszer elszánta magát, hogy orvos legyen, az egész életében orvos lesz, és ha szükséges, akkor éjjel és nappal is orvos. Elhivatottság nélkül a légiforgalmi irányítást sem lehet életre szólóan vállalni, illetve szükségesek azok a képességek, amik nélkül maga a munka nem végezhető el. Ezek sajnos kevés emberben vannak meg így együtt olyan szinten, ami alkalmassá teszi őket a feladat elvégzésére. A két év, ameddig a tanfolyam tart, nagyon hosszú időszak, és ezt nem úgy kell elképzelni, mint egy egyetemi képzést, amikor ha valakinek nem sikerül egy vizsgája, akkor majd újra vizsgázik, vagy újra járja az évet: ez itt nem működik. Itt az oktatás elemei szorosan egymásra épülnek, és ha valaki lemarad, akkor sajnos kimarad.

– Ezért kell a legjobbakat kiválasztani a kezdet kezdetén.

– Igen, és igyekszünk fenn is tartani ezt a színvonalat, hiszen a mi légiforgalmi irányítóink világhírűek. Azért vagyunk erősek Európában, mert élen járunk a fejlesztésekben, hi-tech berendezéseket használunk, és ezeken csak a legjobbak dolgozhatnak.

*

Keressük leendő munkatársunkat
  • légiforgalmi irányító
  • munkakör betöltésére
Légy Te a repülők karmestere!

Szereted a kihívásokat? Úgy érzed, hogy nem vesznél el egy hipermodern irányító központ képernyőinek rengetegében sem? El tudod képzelni, hogy monitorok, szoftverek, rádiók és radarok high-tech világában irányítod a több száz tonnás repülő óriásokat? Bírod a stresszt, szereted a kihívásokat? Akkor nálunk a helyed! Légy Te is a HungaroControl légiforgalmi irányítója!

Amit kínálunk: hazai és külföldi szakmai képzések, folyamatos fejlődés. Biztos és hosszú távú munkalehetőség, európai életszínvonal. Légy tagja az ország légiforgalmát irányító csapatának, légy te az egek új ura, a repülők karmestere! Életre szóló hivatást keresel, ahol tehetségedet méltóképpen honorálják? Köztünk a helyed!

Jelentkezés feltételei:

  • európai uniós állampolgárság,
  • magyar nyelv anyanyelvi szintű ismerete, államilag elismert „C” típusú (komplex) középfokú angol nyelvvizsga, vagy azzal egyenértékű bizonyítvány,
  • középfokú végzettség,
  • betöltött 20. életév,
  • büntetlen előélet.

Nem jelentkezhet, aki korábban bármikor sikertelen FEAST tesztet írt.

Elbírálásnál előnyt jelent:

  • felsőfokú (főiskolai, egyetemi) iskolai végzettség,
  • polgári légiközlekedés területén szerzett,
  • érvényes szakszolgálati engedély.

Az ideális jelölt:

  • magabiztos, kiegyensúlyozott és felelősségteljes személyiség;
  • képes gyorsan dönteni;
  • átlagon felüli stressz, és monotónia tűréssel bír;
  • jó koncentrációs készséggel rendelkezik;
  • képes egyszerre több dologra is figyelni, akár huzamosabb ideig is;
  • jó problémamegoldó;
  • igényli a folyamatos fejlődést;
  • képes és akar csapatban dolgozni;
  • szereti a szakmáját és elkötelezett iránta.

Jelentkezési határidő: 2016. április 15.

Jelentkezni a HungaroControl Zrt. honlapján keresztül a „karrier és irányítóképzés” gyors link alatt az irányítóképzés menüpontban a jelentkezés lehetőségre kattintva az online felületen keresztül magyar nyelvű önéletrajz, angol nyelvből középfokú komplex nyelvvizsga bizonyítvány, motivációs levél és a legmagasabb iskolai végzettséget igazoló bizonyítvány csatolásával lehet.

Információ: www.hungarocontrol.hu/kapcsolat

(X)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk!Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső, idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzena MÁV Nosztalgia Kft.-nél!