Ha Jesolo nevét halljuk Magyarországon, akkor általában a tengerparti nyaralás jut eszünkbe az észak-olasz üdülőhelyen, ahová viszonylag sok hazánkfia látogat. Olaszországban bázisokon, repülőtereken ritkán van repülőnap. Hagyomány, hogy a nagyobb tengerparti üdülőhelyeken évente tartanak kisebb-nagyobb repülőeseményeket. Egyiken általában külföldi szereplők is repülnek, a többi helyszínen az olasz haderőnemek, illetve egyéb fegyveres testületek (rendőrség, csendőrség, vámosok) valamint a civil repülőklubok tartanak bemutatókat. Hagyományosan a Frecce Tricolori is repül.

Zászló és hordozója kötélvégen

Magyar részvétel több esetben volt, MiG-29 és JAS-39 is bemutatkozott már a Jesoloi Air Show-n, sőt Koller József, a szolnoki helikopterbázis jelenlegi parancsnoka majd félmillió néző előtt repült Mi-24-es harci helikopterrel.

Jesolo felett már több híres kötelék, például a Thunderbirds is tartott bemutatót. Ebben az évben szeptember 9-én vasárnap tartották az eseményt, de már pénteken is repült a Frecce, és szombaton teljes értékű gyakorlást tartottak a résztvevők.

Egy műsoron kívüli légiakrobata

A tengerparti repülőnapot úgy kell elképzelni, hogy az emberfia és lánya majd egész nap strandolhat, majd délután három óra környékén el kell hagyni a hűsítő habokat és egy körülbelül 10 méter széles parti sávot. A repülések megkezdődnek, és teljesen ingyenesen végig lehet nézni a programot, majd körülbelül öt, fél hat környékén a bemutatók végeztével ismét lehet folytatni a fürdőzést.

Már nem az első vonal, de szépen repül: CAP-bemutató

A repülőshow középpontjában kis tribün is felállításra kerül, ahova lehet jegyet venni, és a környéken hangosítást is van, illetve a strandrésztől beljebb kisebb standokon az olasz légierő, a Frecce és néhány más szervezet, vagy külföldi résztvevők árulhatják relikviáikat.

Ebben az évben Jesolóban a Svájci bemutató kötelék a Patrouille Suisse és hazánk JAS-39 Gripenje volt a külföldi résztvevő.

Az MD-500-as nálunk is sűrűn látható, csak nem úszótalpakkal

A repülőnapon a légierő cerviai repülőbázisán állomásozó 15. kutató-mentő ezredének HH-139 helikoptere hordozta az olasz zászlót, majd tengeri mentő bemutatót tartottak. Egy NH500 helikopterrel (amely a magyar rendőrség által is használt MD-500-as úszótalpakkal felszerelt változata) egy motorcsónak elfogását mutatták be. Motoros műrepülések következtek, amelyen több „helyi olasz Besenyei Péter” repült.

Az egyik CAP10-el bemutatót tartó pilóta szép demója után következett hazánk 37-es oldalszámú JAS-39 Gripenje. A repülőgép törzs alatti póttartállyal négy fegyvertartó pilonnal repülték, több esetben utánégetőt használva.

Magyar Gripen az Adria fölött

A bemutatókat a Svájci Őrjárat és az Olasz Háromszínű Nyilak köteléke zárta. A szombati gyakorlás előtt utóbbiak két Aeromacchi MB-339PAN gépe is elromlott, ezért a 10-es kötelék majd félóra késéssel, és egy repülőgéppel kevesebbel repülte gyakorlását. A vasárnapi repülőnapon már teljes létszámú kötelék tartotta a bemutatót. Az MB-339PAN repülőgépekből huszonegy épült kizárólag a Frecce Tricolorinak. Később tíz MB-339NAT is készült az Emirátusok Al-Fursan köteléke részére.

Az Olasz bemutató kötelék a 2018-as évad után cseréli le repülőgépeit az újabb Aeromacchi M-345 HET repülőgépekre. Az új típus nem rendelkezik jobb repülési tulajdonságokkal, de az elhasznált és már nem gyártott MB-339-est megfelelően helyettesíthetik, és viszonylag költséghatékony csere lesz. A drágább M-346 Master repülőgépekre az átállás több anyagi forrást igényelt volna.

Frecce-búcsú a mostani gépektől

Összességében ajánlom a jesolói repülőnapokat, akik a családdal nyaralnak és meg szeretnék a gyerekekkel szerettetni a repülést. Nem kell egész nap, forró napon álldogálni, ingyenes maga a repülőnap és előtte és utána pedig ott van a tenger, az egész napos fürdőzés.

Kötelék égen és plázson

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!