Fontos évfordulót ünnepel 2019-ben a magyar járműgyártó: húsz éve épít buszokat győri és mosonmagyaróvári telephelyein. A napokban ráadásul fontos mérföldkövet is elértek: elkészült a kétezredik Credo – legújabb nevén Credobus – márkájú autóbusz, egy tizenkét méter hosszú, alacsony belépésű Econell 12-es kocsi formájában.

A Kravtex Kft. ügyvezető igazgatója, Krankovics István az elkészült kétezredik Credobus mosonmagyaróvári bemutatásán elmondta: az Econell 12 típusú, ultrakönnyű konstrukciójú elővárosi modell a cégcsoport egyik legkeresettebb típusa, amely a Volánbusz mellett valamennyi regionális közlekedési központ (ÉNYKK, DDKK, ÉMKK, KMKK, DAKK, KNYKK) flottájában és több megyeszékhely (Pécs, Tatabánya) helyi közlekedésében is megtalálható. Jelenleg a helyközi közlekedésben minden harmadik busz Credobus. A hazai gyártású buszokkal évente több mint hatmillió liter üzemanyagot, ezáltal kétmilliárd forintot takarítanak meg a társaságok, továbbá tizenhatezer tonnával csökkentik a szén-dioxid-kibocsátást is. A csoport 2018-ban hárommilliárd forintos saját forrásból indított el egy beruházási programot, melynek keretében ezer négyzetméterrel bővítették a győri gyártócsarnokot és korszerűsítették az öntödét, Mosonmagyaróváron pedig négyezer négyzetméterrel bővítették a gyártó területet, továbbá munkásszállásokat alakítanak ki. A buszgyártásba eddig több mint tízmilliárd forintot fektettek.

A napokban ünnepelhette a Kravtex-Kühne csoport a kétezredik Credobus átadását (fotók: MTI/Krizsán Csaba)

A csoport 1999-ben kezdte meg a buszgyártást, miután a tulajdonosok egyesítették a győri Kravtex Kft.-t és a mosonmagyaróvári Kühne Mezőgazdasági Gépgyár Zrt.-t. Előbbi cég járműfelújítási tapasztalatait, utóbbi sokoldalú fémipari szakértelmét hozta a közös vállalkozásba. A gyártó jelenleg évente kétszázötven-háromszáz kocsit állít elő, közel hatszáz embert foglalkoztatva. A cégcsoport 2019-ben a Rábától, az egri ZF-től és az Autofertől együttesen várhatóan másfélmilliárd forint értékű alkatrészt fog rendelni, és közel kétmilliárd forintot költenek különböző hazai műanyag-, gumi- és üveggyártmányokra, valamint egyéb termékekre. A Kravtex-Kühne csoport buszai nyolcvan százalékban hazai hozzáadott értékkel készülnek. Ez többek között annak köszönhető, hogy Magyarországon egyedülálló módon a buszok teljes önhordó vázszerkezetét és a több ezer fém alkatrészt saját, speciális technológiákat (öntészet, melegüzemi alakítás, hőkezelés, galvanizálás, kötőelemgyártás) is alkalmazó az üzemeiben gyártja a cégcsoport.

A cégcsoport jelenleg évente 250-300 buszt állít elő, melyek körülbelül nyolcvan százalékban hazai hozzáadott értékkel bírnak

A kétezredik Credobus az Econell típuscsaládba tartozó, tizenkétméteres, alacsony belépésű elővárosi busz, melyet egy nagyobb sorozat részeként épített meg a Kravtex. A típus a magyar üzemeltetők körében az egyik legkedveltebb modell jelenleg, országszerte négyszáznál is több közlekedik belőlük, mindegyik közlekedési központnál megtalálhatóak. Az alacsony belépésű, vagyis a hátsó tengelyig alacsonypadlós kialakítású konstrukciónak köszönhetően a kocsi nagyrészt akadálymentes, így könnyen használhatják a kerekesszékkel és babakocsival közlekedők is. Az Econellt hűtő- és fűtő funkciójú klímaberendezéssel és fejlett járműdiagnosztikai rendszerrel látják el, amely bővíthető a jármű- és menetadatok valós idejű online nyomon követésére alkalmas rendszerrel is. Az ultrakönnyű szerkezetnek és az Euro 6-os erőforrásra épülő, tömegoptimalizált hajtáslánc legalább tizenöt százalékkal alacsonyabb üzemanyaghasználatot tesz lehetővé. A típusból elérhető rövidebb, tízméteres midi, és hosszabb, tizenhárom méteres verzió, városi és elővárosi kivitelben is.

A kormány célja, hogy a Magyarországon futó körülbelül 8500 tizennégy-tizenöt év átlagéletkorú busz közül a következő hat év alatt hatezret lecseréljenek a városi és helyközi közlekedésben olyan, lehetőleg Magyarországon gyártott járművekre, melyek környezetkímélők és fejlett utasbiztonsági rendszerekkel vannak felszerelve. A Credobus járművei jelentős részt vállalhatnak a korszerűsítési programban, mivel darabszám és hajtáslánc tekintetében többféle technológiával rendelkeznek, ráadásul a gyártás során jelentős a hazai hozzáadott érték is.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!