A légierő haditechnikai eszközparkjának fejlesztése részeként döntött a Honvédelmi Minisztérium húsz új, többfunkciós könnyű H145M típusú helikopterek beszerzéséről: ez a világszerte is mert és használt Airbus Helicopters típus, a H145-ös katonai változata.

A tárca közleménye említi a Mi-8/17-es helikopterek nagyjavítását, de ezek a gépek „hamarosan elérik üzemidejük és rendszerben tarthatóságuk végső határidejét. Első körben ezek pótlására döntött a tárca az új helikopterek beszerzésével, amely érdekében szerződést kötött az AIRBUS céggel” – olvasható a tárca közleményében.

„Egyértelműen kijelenthető, hogy a fegyverrendszer és az egyéb technikai felszereltség vonatkozásában minden fontos harcászati és technikai szempontból szükséges képességet biztosít a gyártó számunkra. Mindemellett az AIRBUS a helikopterek rendelkezésre bocsátása mellett egy kiterjesztett felszerelési, oktatási és támogatási csomagot nyújt a Magyar Honvédség részére” – idézzük ismét szó szerint a HM közleményét, amely emlékeztet arra, hogy a közelmúltban Zlinekkel és a két A319-essel bővítették a Magyar Honvédség légiflottáját.

(fotók: Airbus Helicopters)

„A légierő képességfejlesztése ezzel nem fejeződött be, hiszen hamarosan a haderő vegyes flottájában jelenleg meglévő képességhiányok pótlására futár/felderítő feladatokra is alkalmas kisebb repülőgépek, illetve nagyobb méretű és teljesítményű, teherszállításra és légideszant-feladatokra is alkalmas, úgynevezett »rámpás« katonai repülőgépek beszerzési eljárása indulhat meg.”

Mint erről korábban beszámoltunk, a H145M (Military) az újgenerációs helikopterek egyik sikeres típusa, ennek UH-72 Lakota néven futó változatát az amerikai hadsereg több mint négyszáz(!) példányban használja, a Bundeswehr tizenöt gépre szerződött a Kommando Spezialkräfte (KSK), vagyis a német hadsereg speciális alakulatának. Portálunk annak kapcsán említette ennek a típusnak a hazai beszerzési lehetőségét, amikor egy ilyen gép fegyverpróbákat végzett tavaly ősszel a bakonyi lőtéren.

A H145M egyik erőssége a gyors és viszonylag egyszerű felkészítés a különböző feladatokhoz, csapatszállítóból hamar átrendezhető (fegyveres) felderítő-járőröző vagy sebesültszállító bevetésekre, a 3,7 tonnás maximális felszállósúlyú gép két hajtóműve is plusz biztonságot jelent, a Safran Arriel 2E-k digitális vezérlésűek.

A szerződés megkötését az Airbus vezérigazgatója, Tom Enders is üdvözölte,  a gyártó közleménye szerint a magyaroknak szánt gépeket nagyteljesítményű kamerával, ballisztikus és elektronikus védelmi rendszerrel is felszerelik (ami a földközelben végzett bevetések során létfontosságú). A pilóták az Airbus Helicopters Helinex digitális avionikáját használhatják, beleértve a robotpilótát, ami csökkenti a személyzet munkaterhelését. Az is javítja a gép túlélőképességét harci körülmények között, hogy a kategóriája többi típusához képest rendkívül csendes, ez köszönhető az új kialakítású főrotor-lapátoknak és a Fenestron-rendszerű burkolt farokrotornak egyaránt.

Sem a HM, sem az AH közleménye nem tartalmazza a húsz új gép árát és azt, hogy a kiegészítő felszerelések és fegyverek mennyibe kerülnek, ugyancsak nem hozták még nyilvánosságra a H145-ösök leszállításának és rendszerbe állításának menetrendjét.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!