A XIV. évfolyamába lépett Indóház idei első kiadása továbbra is színes képet mutat – és nem csak a sokrétű rovattagoltság miatt. A nagyvasútiban például tovább fűztük az ócskavastelepen vitézkedő MDa történetét, Joó Ferenc tapolcai tudósítását a Nohab-fesztről tíz lelkes vasúthívő a célállomásra tempózó Vulkánt és Panorámát különböző élethelyzetekben megörökítő felvétele dúsítja. Szána Iván ismét nyakába vette a vidéket, ezúttal a Kecskemét–Fülöpszállás vasútvonalat járta be. Megismerkedhetnek az olvasók a Szegedet Hódmezővásárhellyel összekötő egyedi közlekedési eszköz, vagyis a vasútvillamos által használt vasúti szakasz átépítésének mozzanataival, míg a derűs és tanulságos perceket a legközlékenyebb, és nevéhez méltón jótollú mozdonyvezető, Móricz Zsigmond szállítja: a masiniszta és hátországa címen futó sorozat első része egy mára már letűnt szolgálatot, a vonatvezetőkét mutatja be.

És itt ki vezeti a vonatot? Próbaúton az első hazai gyártású Szili

A tervezők egyike, az MSc Mérnöki Tervező és Tanácsadó Kft. adatközlésének egyenes folyománya a Déli összekötő vasúti Duna-híd kapacitásbővítő bővítéséről közreadott összeállítás, a Budapest–Kelebia vasútvonal kínai fejlesztését górcső alá vevő, új elemeket tartalmazó írás címe pedig sokat árul el a tartalomról: Rés leszünk Európa iparvédelmén. Az idei vasúti évfordulók februári vezérmotívuma a kilencven éves Nyalóka, vagyis a MÁV 22-sorozat, egyúttal ICE-fejlődéstannal is szolgálunk a téma iránt érdeklődőknek, tekintettel az ICE 4-szerelvények sorozatgyártásának megkezdésére.

ICE 4, még próbaúton

Szirmai Gábor ezúttal a Kongói Demokratikus Köztársaság a Tanganyika-tó felé eső szegletében vonatozott, elképesztő, ahogy a szerző szemléli az archaikus műszaki világot!

Kongó, vasút, maradványok

Keskenynyomtávon Tasnádi Tamás tollából elevenedik meg a Cérnán Guruló Vacak, vagyis a Ceglédkörnyéki Gazdasági Vasút története, és többek között hírt adunk a tiszakécskei kisvasút tervezett rehabilitációjáról, meg a Kemencén megemberesedő Triglav-gőzös felújításáról.

A CGV 1-es pályaszámú motorkocsija és személyzete. A jármű elején képezték ki a vezetőállást és a motorteret, a gépcsoport egy nagy ajtón át egyszerűen kiemelhető volt. Mögötte kapott helyet a III. és a II. osztályú utastér, közöttük a beszállóajtóval. A kocsi végén lévő (a képen nem látható) fülke volt a poggyásztér és a kalauz tartózkodási helye (fotó: dr. Károlyi Zsolt gyűjteménye)

Fodor Illés – aki a munkája miatt leköszönt a városi vasúti rovat éléről, és akinek e helyütt köszönöm meg a közös nevezőnk mentén formált másfél évtizedet – hattyúdala Berlinbe vezet, vagyis erdei villamosok Európa közepén. Beszámolunk az új Tevék érkezéséről, továbbá a bécsi korszakváltásról, amely nyomán a Siemens villamosait Bombardier gyártmányúakra cserélik le a jövőbe.

Bombardier Flexity, Bécsnek

A modellrovat szemlézi a Piko Smartcontrolját, és ugyancsak sonnebergi az Indóház hasábjain bemutatott kéttengelyes mérőkocsi is. A Roco műve a Nez Cassés, a francia Töröttorrú, a gép a Corail színeiben tündököl. Nürnbergi előzetesünkben beszámolunk a Spielwarenmesse várható újdonságairól, egy újabb dolgozat keretében pedig a Heris lengyel személykocsijának magyar festésű változatáról. A TT-szekció vezető témája az a hitvita, ami a TT új kiadású IC-kocsijai örvén bontakozott ki a modellezők között.

Február–márciusban három nagyléptékű vasútmodell-kiállítás is lesz hazánkban, részletek az újságban; az Indóház Cinkotán és Gyarmaton lesz ott.

Címlapfotónkat Vörös Attila készítette

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!