csik




A járművet – eredeti méretben – még az 1990-es évek elején készítette a Ganz Villamossági Művek utódja, a Ganz-Ansaldo, valamint az Ikarus. A 415T-1 típusú trolibusz az 1992-es évben jelent meg Budapest utcáin, ahol a korabeli fényképek tanúsága szerint a 80-as vonalon (Baross tér – Csertő utca) futotta próbaköreit. Cívisváros-beli pályafutását berlini és athéni tartózkodás előzte meg.
A Debreceni Közlekedési Vállalat 1994 novemberében a jármű honosításához feltétlenül szükséges kísérleti szerződést kötött a Ganz Ansaldo Rt.-vel. Miután a jármű az év decemberében sikeres üzembevételi vizsgát tett, és az illetékes hatóságtól a használatba vételi engedélyt is megkapta, 22-én megkezdhette az utasszállítást. 800-as pályaszámát is ekkor kapta.

Ikarus_415T
Egyenesen a gyárból. A vadi új 415T egy bemutató úton pózolt a kameráknak
(forrás: Wikipédia)

A bordó–sárga kosztümöt viselő jármű 1997 végéig közlekedett a debreceni trolivonalakon, és megjelenése mellett menettulajdonságaival is elnyerte az utasok és járművezetők tetszését. Mivel gépészeti felépítése hasonló volt a GVM becenéven ismert Ikarus 280T trolibuszokhoz, halkan futott, és induláskor és megálláskor nem rángatott – a kontaktorok helyett ugyanis tirisztoros szaggatót alkalmaztak benne. A jármű emellett fékezéskor áramot táplált vissza a hálózatba, így üzemeltetése is gazdaságosabb volt az akkor még nagy számban közlekedő Ziu-9-es trolibuszokénál. Összesen 73.700 kilométert futott.

006
WUMM modellek egymás között

1998 nyarán a jármű kisebb átalakítások céljából ismét Budapestre került, majd tovább folytatódott kalandos élete. Miután az Ikarus 435T csuklós trolibuszok megjelenésével – amelyekből Budapesten tizenöt darab közlekedik, döntően a 80-as vonalon, esetenként a 77-esen – bizonyossá vált, hogy Debrecen városa nem veszi meg a szóló változatot, ezért az Pozsonyba, valamivel később pedig Moszkvába került. Hosszú körútjának végpontján az észt fővárosba érkezett, kötbér-kompenzációként. Tallinnban 309-es pályaszámmal 2007-ig szállította az utasokat.
A sorozat Romániában lett sikeres: Bukarest  200 trolibuszt, Galati három járművet rendelt.


013
A makett műgyanta öntéssel H0 méretarányban készült debreceni állapotában is megvásárolható