Az első példányok 1964-ben érkeztek az akkor még csehszlovákiai városba, 17 darab helyközi kialakítású Ikarus 630-as, és 31 darab helyi közlekedésre alkalmas 620-as állt forgalomba Pozsony közlekedését biztosító DPB-nél. A Csepel motorral szerelt, kézi váltós, 60 fő befogadóképességű kocsik a pozsonyi forgalomban azonban nem váltak be, ezért a közlekedési társaság viszonylag hamar, már 1967-ben megkezdte a selejtezésüket. Érdekesség, hogy abban az évben még érkeztek új 620-asok a városba, miközben a 630-asokat már elkezdték kivonni a forgalomból. A 620-asok végük 1973-ra tűntek el teljesen, csak egyetlen megmaradt példányról tudunk, amely valahol egy kertben raktárként szolgál.

A 111-es kocsi Pozsonyban<br/>(Forrás: Jan Hornik gyűjteménye – http://imhd.zoznam.sk/ba/)

Az Ikarus gyár egyik sikertermékéből, a csuklós 280-asból összesen 761 darab érkezett Pozsonyba, az első 13 kocsi 1974-ben jött, az utolsó beszerzés 1992-ben történt, ekkor 28 új busz állt forgalomba. A beszerzett buszok nagy része a csehszlovák igények szerint kialakított 280.08-as típus volt, ezeket a kocsikat ¼ részben eltolható ablakok, és négy ráncajtó jellemzi. Ezenkívül érkezett még a céghez tíz helyközi kialakítású 280.10-es, amely mindössze két ajtóval rendelkezett. A járművek a jól ismert Rába D2156, vagy 2356 típusú motorral, és kézi váltóval rendelkeztek, kivételt képezett az a húsz 280.12-es helyi kocsi, amit Prága 2M70 típusú automata váltóval szereltek. A kocsik az akkoriban érvényben lévő csehszlovák rendszer szerinti fényezésben érkeztek, azaz a helyi kocsik pirosban, a helyközi kocsik kékben tündököltek. Az ezredfordulóra a néhány megmaradt kocsi igen leromlott állapotba került, az újabb típusok érkezésével az egykori igáslovak mostohagyereksorba kerültek: hiányos, foltos fényezés, rozsdás, sérült kasztni jellemezte a kocsikat, mígnem 2008 nyarán végleg kivonták őket a forgalomból.

Egy ütött-kopott 280-as a Petržalka garázsban

A 280-asok utastere meglepő módon egész rendben volt tartva...
..nem úgy a külsejük!

Az Ikarus 280-as továbbfejlesztett változata, a 283-as is képviselteti magát néhány példánnyal Pozsonyban, 1991-ben 21 darab 283.01-est szerzett be a DPB. A 280-asoktól mindössze a bolygóajtó, valamint a körülbelül egy méterel hosszabb kocsiszekrény különbözteti meg a kocsikat. Sorsuk a rövidebb társaikhoz hasonlóan megpecsételődött, mindössze két példány van már csak állományban.

A 90-es években bevezetett új flottaszínben tündöklő Ikarus 283-as<br/>(fotó: Könözsi Gábor)

A 90-es években folytatódott az Ikarusok beszerzése, 1996-tól két év alatt 96 darab 435-ös érkezett az időközben fővárossá lett Pozsonyba. A szlovák igényeknek megfelelően kifejlesztett 435.18-as típusú kocsik jellemzője az MAN motor mellett a vezetőtéri légkondicionálás, valamint a későbbi példányoknál a ragasztott üvegezés. A 435-ös típus szóló változatából, a 415-ösből 1997 és '98 között 44 darab érkezett a városba, a járművek a csuklós társaikhoz hasonlóan vezetőtéri légkondicionálóval ellátottak. A buszokkal elégedett az üzemeltető, de a más működtetőknél is megjelenő vázszerkezeti problémák Pozsonyban is jelentkeztek. Emiatt, valamint balesetek miatt már hat 435-ös, és kilenc 415-öst selejtezett a DPB. Érdekesség, hogy egy selejtezett 415-ösön kísérleteket végzett a cég, a városban működő gázos Solaris és Karosa buszokhoz hasonló CNG buszt akartak építeni, de a próbálkozás végül abbamaradt.

A DPB egyik 435-öse a helyközi buszállomással szemben
A 435-ösök utastere
Egy 415-ös a főpályaudvarnál

Ahogy korábban említettük, néhány alacsonypadlós Ikarus is található a városban, 1998-ban egy 412-es érkezett, majd 2001-ben követte két társa. A csuklós Ikarus 417-es prototípusa 1996-ban egy rövid ideig szintén vendégszerepelt a városban.

Ikarus 412-es Pozsonyban

Nemrégiben Pozsony városa tendert írt ki 240 csuklós autóbusz beszerzésére, amelyet a Mercedes nyert meg Capacity típusú buszával. A beszerezni kívánt mennyiség bőven elég az összes csuklós busz kiváltására, így amint forgalomba állnak az új kocsik, az cég elkezdi selejtezni az összes régebbi buszát, a Karosák, TAM-ok mellett a 90-es évek közepén gyártott Ikarusokat is! Cikkünk következő részében azt nézzük meg, hogy a szlovák főváros milyen új járműveket készül forgalomba állítani.

A külön nem jelölt képek a szerző felvételei