Illegális támogatások? Újabb US-EU ütésváltás

iho/repülés   ·   2012.10.02. 12:30
cim1

Az elmúlt hét szenzációja volt: az Európai Unió felszólította a Világkereskedelmi Szervezetet, folytasson új vizsgálatot a Boeing ellen, az EU szerint ugyanis az amerikai repülőgépgyártó továbbra is illegális állami segítségben részesül.

Az EU szerint az amerikaiakat kell megbüntetni...

Ami a hátteret illeti: a friss feljelentés egy sok éve tartó, kölcsönös vádakkal tarkított folytatásos regény új fejezete, amelyben mind a Boeing, mind az Airbus a másik félről állítja, hogy a WTO által megszabott kereteken messze túl részesül az adófizetők pénzéből, és ez komoly piaci előnyhöz juttatja a másikat.

A dolog aktualitását most feltehetően az adja, hogy miközben valóban letelt a határidő, hogy az amerikai fél teljesítse a szabályozók átállítását, az Unió leginkább eleve ki akarja  kivédeni a maga aktuális fejlesztésére vonatkozó esetleges elmarasztalást. Ugyanis amíg a Boeing túl van két nagyon nehéz programján, a 787-esen és a 747 új változatának fejlesztésén, addig az Airbus most lép a maga szélestörzsű A350 XWB programjának utolsó, legkritikusabb szakaszába, nem sokkal az első repülőképes példány összeszerelése előtt, és ilyenkor szoktak ezek a nagy programok sokszor megcsúszni, időben és költségben egyaránt..

Ami az európaiak frusztrációját külön fokozza, a Boeing több év óta először az eddigi számok alapján visszaveszi az elsőbbséget az egy év alatt rendelt repülőgépek számában, és ezt az Airbus részéről olykor hangsúlyosan a tiltott támogatások számlájára írják.

...az amerikaiak szerint az európaiakat

Az európai fél most azt állítja, hogy a Boeing nem változtatott azokon a támogatási szabályzókon, amelyek átalakítására a WTO még tavasszal kötelezte, és amiről viszont az USA kereskedelmi reprezentánsa most azt állítja, hogy hat hónapja keményen dolgoznak rajta.

Az Unió azonban új eljárást követel, mert szerinte az amerikaiak egyszerűen nem teljesítik a rájuk szabott tennivalókat, és fenntartanak olyan speciális támogatásokat, amelyek káros következményekkel járnak az európai érdekek szemszögéből.

A Boeing szerint az A350-es fejlesztésébe ömlenek a kormánypénzek

A Boeing a maga részéről viszont épp azt nem érti, hogyan lehetséges, hogy „a támogatások kristálytiszta szabályozása” ellenére az európai kormányok most is adófizetők eurómilliárdjaival pénzelik az Airbus következő termékét, az A350-est. Sőt, az amerikai oldal szerint az európai cég még azokat a pénzeket sem fizette vissza az államoknak, amiket az A380-as fejlesztésére kapott, és amelyek visszaszolgáltatására egy tavaly júniusi WTO-határozat kötelezné az Airbust.

Az amerikai fél szerint a WTO amúgy is igen erősen elétérő összegeket állapított meg, amelyekkel az állam részéről finanszírozták a különféle fejlesztéseket, ez ugyanis az Európai Unió részéről 18 milliárd dollárnyi kormánypénz, a Boeing azonban csak 3-4 milliárdnyi támogatásban részesült.

Az Airbus szerint a 787-es fejlesztést tiltott állami támogatás nélkül nem fejezhette volna be a Boeing

Az Európai Unió azonban most nem kevesebb mint évi(!) 12 milliárd dollárnyi büntetés kiszabásátt követeli az Egyesült Államokra, amiért nem teljesítette határidőre a WTO márciusi verdiktjét. Az uniós közlemény arra emlékeztet, hogy az állami pénzek befolyása nélkül a Boeing nem lett volna képes véghezvinni a 787-es programot sem.

Kapcsolódó hírek