Nem madárrajjal való ütközés, hanem feltehetően a hajtóműburkolatok rossz rögzítése okozta a múlt héten a British Airways G-EUOE lajstromjelű A319-esének kényszerleszállását, adja hírül a Flightglobal.

A 75 utassal Oslóba indult járatról az első hírek úgy szóltak, hogy madarak rongálták meg mindkét hajtóművet, és a jobb hajtómű kigyulladt, ezért hajtott végre 27 perccel a felszállás után kényszerleszállást a gép. Valójában maga a British Airways is technikai hibáról beszélt a kiadott közleményében, nem madárütközésről.

Mint az incidensről készített videó- és fényképfelvételekből egyértelműen kiderül, a keskenytörzsű Airbus A 319-es International Aero Engines V2600 típusú hajtóműveiről már a levegőben leváltak mindkét oldalon a burkolatok, a jobb hajtómű hátsó részén pedig erős elszineződés is látszik.

A Flightglobal összeállítása szerint visszatérő problémáról van szó: az Airbus 18 esetről tud, amikor a hajtóműről levált a burkolat, és ebből 13 esetben V2500-as hajtóművek burkolatával volt probléma. A gyártó korábban olyan eljárásokat vezetett be ezeknek az incidenseknek az elkerülésére, mint fluoreszkáló festéssel jelezni a burkolat pontos pozícióját, és ugyancsak speciális külső jelzésekkel tenni láthatóvá a földi technikai személyzet számára, ha a burkolat zárása nem tökéletes. Ugyanakkor azt a gyártó elutasította, hogy a burkolat helyes rögzítéséről vagy ennek hiányáról jelzést kapjanak a pilóták is a gép műszerfalán.

(fotó: Marc-Antony Payne, Flightglobal)

A gép sikeres kiürítése a reptér 27R jobbpályán, azaz a párhuzamos pályák közül az északin történt, és a forgalom néhány óra után helyreállt. A későbbi közleményekből derült ki, hogy a légitársaság hálózatában a további késéseket nem a reptéri zárlat okozta, hanem az, hogy az incidens következményeként a British Airways teljes keskenytörzsű flottáját átvizsgálták, feltehetően a többi gépen is elsősorban a hajtóműburkolatok helyzetét vagy állapotát vették szemügyre.

Az Aviation Herald repülésbiztonsági portál egyik hozzászólója úgy magyarázza a történteket, hogy a hajtóműburkolatokat a földön lezárták, de nem rögzítették, biztosították. Az utasok már felszálláskor hallhatták a rés miatt a burkolat rezgését. Az emelkedés egy bizonyos szakaszában pedig a hajtóműajtók egyszerűen elszívódtak a hajtóművekről.

A jobboldali füstölés amiatt keletkezhetett, hogy a leváló burkolat a hajtómű valamilyen külső egységénél okozott sérülést. Egy utas beszámolója szerint a jobb hajtómű ki is gyulladt, majd a személyzet a beépített berendezések segítségével eloltotta a tüzet és leállította a hajtóművet.

A brit közforgalmi pilóták szervezete, a BALPA az incidens után a kényszerleszállást tökéletesen végrehajtó személyzet felkészültségét és rátermettségét dícsérte. Az AvHerald és más netes fórumok egyes hozzászólói feltételezik, hogy a gép indulás előtti földi ellenőrzése (walkaround) során a kapitány vagy a másodpilóta is észlelhette volna a hibát.