Indiai-orosz megállapodás: lesz közös szállítógép

iho/repülés   ·   2012.10.25. 18:31
cim

Hosszas tárgyalások, egyeztetések után végre zöld jelzést kapott az orosz-indiai MTA, Medium Transport Aircraft – közepes katonai teherszállító programja. (Korábban Medium helyett Multirole, többfeladatú szállítógép volt a program nevében.) A megállapodás aláírásának hírét az orosz United Aircraft Corporation és az indiai Hindustan Aeronautics jelentette be.

A jelek szerint az utolsó pillanatban: indiai politikusok ugyanis korábban úgy nyilatkoztak, hogy ha a szerződés tovább késik, Új-Delhi lemond a programról. A megállapodás bejelentése nyilván egyben egyfajta előkészítése Putyin orosz elnök indiai látogatásának is október utolsó napjaiban. Amúgy Moszkvában is aggódtak a tervezetért, a csúszás ugyanis kedvező helyzetbe hozná a hasonló kategóriában készülő brazil versenytársat, az Embraer KC-390-esét.

A Flightglobal összefoglalója szerint végülis az előkészítés során sikerült megegyezni a finanszírozásban, a munka elosztásában és a tervezési alapkoncepcióban. Eszerint a kéthajtóműves, vállszárnyas gép maximális felszállósúlya 64 tonna, a hasznos teher 18-20 tonna lesz, a fesztávolság 30 méter, a maximális sebesség pedig óránként 800 kilométer. Az új konstrukció elsősorban a mindkét országban szolgáló elöregedett Antonovokat, 26-osokat, 30-asokat és 32-eseket, valamint az indiaiak régesrégi brit gépeit, a HS 748-asokat váltja majd le.

A gép alkalmas lesz csapatok és felszerelés szállítására, ejtőernyős dobásra, nagyobb terhek alacsony desszantolására. A fejlesztés költsége 600 millió dolllár (nyilván a mostani becslések szerint, de ez azért rendszerint az ilyen programok végül rendszerint magasabb költséggel zárnak).

Ami a gépek várható gyártási mennyiségeit illeti, az indiai légierő 45, az orosz 100 géppet szeretne, míg további 80 példány exportmegrendelésére számítanak.

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.