Indul a nagy átépítés a 40a-n

Károly Szabolcs   ·   2018.02.14. 18:45
400px_40a
Pusztaszabolcs felé cikkcakkban

A február 26-tól a nyári menetrend életbe lépéséig, vagyis június 15-ig érvényes első vágányzári menetrend (pdf-ben lehet letölteni) máris tartogat érdekességeket. Abban semmi meglepő nincs, hogy a pusztaszabolcsi S40-es és a dunaújvárosi S42-es személyvonatok Kelenföld és Tárnok között a fehérvári vonal (30a) a 40a-val párhuzamosan futó szakaszát fogják használni, a jelenleg munkanapokon Martonvásárig közlekedő Z30-as vonatok menetvonalán. A hangsúly itt most Tárnokon van, ugyanis míg a 40a-ról Érd felsőnél ki lehet járni Százhalombatta felé a 30a-ra, és természetesen Tárnok felé a tovább 40a-n, a fehérvári oldal csak a tárnoki irányt teszi lehetővé, Pusztaszabolcs nem érhető el közvetlenül. Milyen jó szolgálatot tenne, ha a tervezett átkötés a vágányzár előtt épülne meg... A helyzetből következően a járatok egyfajta „vasúti Zorróként” dupla irányváltással, Z alakban kénytelenek megtenni az utat egyik végállomásuktól a másikig. Vagyis: a Déliből induló vonat Érd alsóig nem áll meg sehol, majd tovább halad Tárnokig. Onnan az egyrészt az állomási fordulóidőket érintő előírások okán (például a „vonatot toló” zárjelzőtárcsa elhelyezése, mozdonyvezető-váltás) hétperces tartózkodást és irányváltást követően Érd felsőre ugrik át, ahonnan a menetrend szerint hét–tíz perc alatt lezajló újabb fordulást követően már mehet is tovább Pusztaszabolcs felé. A főváros irányába ugyanez a szisztéma: Érd felsőn egy fordulás, Tárnokon pedig a másik. Ez a tili-toli negyed órával növeli a menetidőt. A pályakapacitás jelentős csökkenése okán a munkanapi százhalombattai „kirohanós” vonatokat lemondják, így a félórás követés is órásra nő.

A Kelenföld és Érd felső közötti szakasz utasai a Volánbusz módosított útvonalon közlekedő, a szakasz megállóit is érintő 700-as járatait vehetik majd igénybe. A 700-as vonalcsoport menetrendje kibővül, egyes járatok útvonalát ideiglenesen Budafokig hosszabbítják meg. A járatok összeköttetést teremtenek Érd alsó, Érd felső, Érdliget és Budatétény vasútállomások között. Az óránként közlekedő pusztaszabolcsi vonatokra Érd felsőn biztosítanak csatlakozást.

Február 26-tól egy teljes évre kizárják a forgalom elől a 40a Kelenföld-Érd szakaszát, ezért menetrendi kényszermegoldások tömkelegét kell alkalmazni (fotó: NIF Zrt.)

A fehérvári vonalon utazókat annyiban érinti a szomszédos felfordulás, hogy a G43-as vonatok Kelenföldön mindkét irányban kilencperces tartózkodásra kényszerülnek, valamint megállnak majd Kastélypark megállóhelyen is, Érd alsón viszont nem. A Déli és Fehérvár között ingázó Z30-as zónázók, valamint az S36-os Kőbánya-Kispest–Tárnok(–Martonvásár) vonatok menetrendje egyelőre változatlan marad, igaz, utóbbiak április 3-27. között Köki és Kelenföld között nem fognak közlekedni.

Pécsi IC-k: fordulás Battán

A kizárandó pályát használják a pécsi intercityk is, amik – egy pár kivételével – nem fognak tudni közvetlenül eljutni a fővárosba: északi végállomásuk Százhalombatta lesz (a menetrend ide kattintva érhető el). Kelenföld és Százhalombatta között pedig vonatpóló buszokkal lehet majd utazni, amik negyvennégy perc alatt teszik meg a távot, így a menetidő minimum fél órával lesz hosszabb csak Pécs és Kelenföld között, plusz a további BKV-használat. A buszok Kelenföldről páratlan óra harminckor indulnak, Százhalombattán menetrend szerint hat percet adnak az átszállásra, majd páros óra húsz perckor kifut az IC. Pécs felől páratlan óra 36-kor fut be Százhalombattára az IC, a vonatpótló pedig 42-kor indul. A battai fordulást meg fogja könnyíteni, hogy a Start fokozatosan újra a funkciójának megfelelő forgalomba állítja a műszakilag és festésükben is megújuló halberstadti vezérlőkocsikat.

Egyetlen közvetlen IC-párt azért meghagynak a baranyai és somogyi megyeszékhely számára: a jelenleg is ütemen felül, vasárnap kivételével közlekedő, közvetlen kaposvári-gyékényesi kocsikat is cipelő Tubes-Somogy IC-t, amelynek fővárosi végállomása a Keleti helyett a Délibe kerül át. A Pécsről reggel 5 óra 53-kor, Kaposvárról 6 óra 5-kor rajtoló, a Déliből pedig 16 óra 55-kor visszainduló járatpár a hírek szerint korszerű, ám nem éppen intercity-szolgáltatásra kitalált Flirt motorvonatokból lesz kiadva.

Buszozás Baja és Börgönd felé is

Az Érd környéki munkálatok a Baját Budapesttel közvetlenül összekötő Gemenc és Sugovica expresszvonatpárokat is érinti (pdf itt): a Desiro motorvonatok helyett Kelenföld és Baja között vonatpótló buszokat lehet majd igénybe venni – már amelyiknél egyáltalán lesz. A péntekenként Bajára közlekedő Sugovicát még busszal sem pótolják, helyette egy több átszállásos kalandtúrát, vagyis a Kelenföldről délután fél négykor induló Tettye IC-pótlóbuszt, Százhalombattától a Tettye IC-t, majd Sárbogárdról 17 óra 6 perckor Bajára induló személyvonatot ajánlja a MÁV-Start.

Börgönd környékén, vagyis a Székesfehérvár–Sárbogárd és a Székesfehérvár–Pusztaszabolcs vonalakon a tehervonatok közlekedésés segítik elő, a személyvonatok helyett pótlóbuszok fognak közlekedni (fotó: Vörös Attila)

A vonatok által nyújtott menetidő természetesen jócskán megnő közúton. A vasárnap este Budapestre tartó Sugovica pótlóbusza 2 óra 27 perc helyett 3 óra 12 perc alatt teszi majd meg a távot. A Gemenc-pótló Kelenföldről majd’ húsz perccel korábban, 17 óra 29 helyett 17:10-kor indul és 2 óra 22 perc helyett 3 óra 12 perc alatt ér majd le Bajára. Budapest felé Baja helyett pedig csak Szekszárdról indul a gyorsbusz (6:36 helyett 6:42-kor), ami útközben sehol nem áll meg, így a vasút 1 óra 52 perces menetidejét mindössze három perccel növeli.

A 40a jelentős teherforgalmat kezel, és mivel a felújítási munkálatok miatt legalább egy évre teljesen kiesik, a dunaújvárosi vasművet és a Dunai Finomítót ellátó tehervonatoknak kerülőzni kell majd. A szűkös pályakapacitások áthidalására a Rail Cargo Hungária (RCH) és a Magyar Magánvasút (MMV) együttműködést kötött. A részben a Pusztaszabolcs–Börgönd–Székesfehérvár (44-es) és a Székesfehérvár–Börgönd–Sárbogárd (45-ös) vonalakra áthelyezendő teherszállítás elősegítése miatt a két, nem túl nagy személyforgalmat kezelő vonalon vonatpótló buszok veszik át a Bzmotok helyét.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek