A modernkori közlekedéstörténet során először valósulhat meg vasútvillamos (tram-train) Magyarországon. A Szeged és Hódmezővásárhely közötti nagyvasúti szakasz építésére kiírt közbeszerzési eljárást a Swietelsky Vasúttechnika Kft. nyerte el tavaly decemberben, a társaság huszonötmilliárd forintból építheti át a 135-ös vasútvonal Hódmezővásárhelyi Népkert, 1559-es szelvény és Szeged-Rókus állomás, 1772-es szelvény közötti szakaszát.

A nagyvasúti munkálatok a tram-train Szeged városi szakaszának a végétől, Szeged-Rókus A/4-es kitérőjénél kezdődnek, és Hódmezővásárhelyi Népkert megállóhelyig tartanak, az Ady Endre út átjárót is beleértve. A projekt során a 21,3 kilométer hosszú vasúti pálya nyíltvonali és állomási átmenő fővágányai alkalmassá válnak a nyolcvan-száz kilométeres sebességű közlekedésre és a 225 kilonewton tengelyterhelésre. A Szeged-Rókus elágazás és Baktó elágazás, valamint Sártó elágazás és Kopáncs forgalmi kitérő közötti nyílt szakaszokon második vágány is épül. Tekintettel a tram-train várható sűrű követési idejére, ezeken a szakaszokon lehet majd nyílt vonalon a vonatokat kerültetni, előztetni. Algyőn és Népkerten százötven méter hosszú, korszerű magasperonok épülnek huszonöt méter hosszú perontetőkkel, peronbútorzattal és utastájékoztató berendezésekkel, P+R parkolóval. A kitérőket távvezérelt váltófűtéssel szerelik fel, a vonalszakaszra új, távvezérelt biztosítóberendezést telepítenek.

Az átépítés előkészületei már megkezdődtek: a Kárpát Vasút által bérelt GYSEV-Bobó szerelvénye hosszúsínekkel megrakodva érkezett a napokban Szeged-Rókusra. A képre kattintva Tiszai Szabolcs felvételeiből készült galéria nyílik

Első ütemben Algyő és Hódmezővásárhelyi Népkert között zajlik majd az átépítés. A korszerűsítéshez már meg is érkezett az első munkavonat: a Kárpát Vasút által bérelt, 448 307-es GYSEV-Bobó hozott hosszúsíneket szállító szerelvényt Szeged-Rókusra a napokban. A teljes kizárásos vágányzár április negyedikén kezdődik és július 31-éig tart (az erre az időszakra érvényes menetrend ide kattintva érhető el pdf-fájlban.) A második ütem augusztus elsején indul: Szeged-Rókus és Algyő között 2019. április 25-éig lesz vágányzár. A népkerti megállóhely átépítése miatt a 130-as vonal alsó szakaszán, Szentes és Hódmezővásárhely között is vágányzár és vonatpótlás lesz érvényben április 4-étől július 31-éig.

A munkálatok során a vasúti pálya teljesen átépül. A nagygépes vágánybontást követően cementes meszes stabilizációval erősítik meg az alépítményt, vízzáró réteget alakítanak ki, a zúzottkőágyazatot pedig új zúzottkőből építik át. A hézagnélküli folyóvágányokat felújított, ötvennégy kilogramm per folyóméteres sínekből hozzák létre. Korszerűsítik a népkerti és az algyői vasútállomások vágányhálózatát, térvilágítást építenek ki az állomásokon és forgalmi kitérőknél, továbbá megújul az energiaellátás is. Habár a vasúti pálya átépítése magában foglalja Algyő állomását is, az algyői MOL-telep kiszolgálása folyamatos marad: a vágányzárak függvényében vagy Hódmezővásárhely, vagy pedig Szeged felől lesz lehetséges. Az algyői Tisza-hídon elvégzik a korrózióvédelmet, a hibás tartóelemek cseréjét, felújítják a műtárgy úgynevezett vizsgálókocsijait is, az ártéri hidakon pedig a mederhídon jelenleg is meglévő, korszerű edilonos sínleerősítést alakítanak ki.

Békéscsabáról érkező személyvonat halad el a munkavonat mellett

A teendők körülbelül nyolcvanöt százaléka 2019. április végéig, a szerződésben a vágányzárra megszabott határidőig elkészül. Ezt követően az állomási mellékvágányok, a magasépítmények és a biztosítóberendezéseket átépítése következik. A projekt végleges befejezésének, a hiánymentes műszaki átadás határideje 2020 júniusa.

Tram-train, azaz vasútvillamos

A vasútvillamos, mint a műfajában első hazai beruházás négy része közül háromban már megvan a közbeszerzés nyertese: a hibrid – a nagyvasúti szakaszon dízelüzemű – járműveket a Stadler szállítja, az új vásárhelyi villamospályát, valamint a szegedi villámoshálózat és a nagyvasút összekötését Rókuson a Strabag Vasútépítő Kft. és a Belfry PE Kft. végezheti. A szegedi járműtelep áll a leghátrább, ott még csak most várható a tender kiírása. A projekt irányítója a NIF Zrt., illetve a járműbeszerzésé a MÁV-Start Zrt. A beruházás befejezését követően a tram-traint a MÁV, valamint a MÁV-Start fogja üzemeltetni.

A tram-train vonatok Szegeden belül az 1-es villamos vonalán jutnak majd el a rókusi pályaudvarig, ahol automatikusan leeresztik az áramszedőt, és beindítják a tetőn található dízelmotort. A szerelvények Szeged-Rókus és Hódmezővásárhelyi Népkert között a nagyvasúti megállási rendet követik majd, vagyis csak Algyőt fogják kiszolgálni. A vonatvillamosok javasolt követési ideje a reggeli csúcsidőszakban tíz, napközben és délutáni időszakban húsz, este és hétvégén harminc perc. A 130-as vonalon a nagyvasúti vonatok közlekedési rendje előreláthatólag nem változik, marad az órás ütem.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!