Hozzákezdett a vasútvonalak liberalizációjához a szlovák közlekedési minisztérium. Elsőnek a Zsolna és Rajec közötti pályához juthatnak hozzá a szállító társaságok, átlátható versenykiíráson keresztül. A közlekedési közszolgáltatási szerződés alapján a győztes tíz éven keresztül üzemeltetheti a pályaszakaszt. A közlekedési minisztérium reményei szerint a liberalizációval a vasútvonalaknak nőni fog a versenyképessége, továbbá az utasokat érintő szolgáltatások minősége is javul. Érsek Árpád közlekedési és építésügyi miniszter elmondta: a vasúti liberalizáció a személyes prioritásai közé tartozik. Azt szeretnék elérni, hogy az utasoknak legyen lehetőségük választani, növekedjen a vonatok kapacitása és javuljon az utazás minősége. A miniszter bízik benne, hogy minőségi szolgáltatásokat tudnak majd nyújtani – adja hírül a Bumm.sk.

Zbyňov megálló a Zsolna–Rajec vasútvonalon (kép forrása: Wikipédia)

A Zsolna–Rajec szakasz üzemeltetésére vonatkozó közbeszerzést a közlekedési tárca már egy évvel ezelőtt nyilvánosságra hozta az Európai Unió hivatalos közlönyében az Európai Bizottság szabályainak megfelelően. A lehetséges érdeklődők így hozzájuthattak azokhoz az általános információkhoz, melyek az előre készüléshez szükségesek. A jelentkezők rendelkezésére harminc nap áll a pályázatok benyújtásához. A minisztériumban kialakított független bizottság vizsgálja, hogy a feltételek teljesülnek-e a jelentkezők részéről. A jogilag, műszakilag és szakmailag is megfelelő érdeklődők ezt követően juthatnak hozzá a részletes pályázati háttérdokumentumokhoz, melyek tartalmazzák a közlekedtetni elvárt vonatok számát, a menetrenddel kapcsolatos részleteket és az anyagi feltételeket is. A Zsolna–Rajec vonal pályázat győztesének 2020 februárjában kell megkezdeni az üzemeltetést. A közlekedési minisztérium abban bízik, hogy a nyertes vonzóbb vasúti szolgáltatást fog nyújtani, és az utasok száma is nőni fog.

A Zsolna–Rajec tendert két másik fogja követni: a tervek szerint a Pozsony–Komárom és a Kassa–Szepsi viszonylatokra jelennek majd meg versenykiírások. Az utazások mennyiségét tekintve mindhárom vonal jelentős potenciállal rendelkezik. Az első pályázati felhívás során szerzett tapasztalatokat a liberalizációs folyamat következő szakaszaiban fogják hasznosítani a szlovákok, vagyis a tapasztalatok alapján döntik majd el, mely vonalak üzemeltetésének meghirdetésével növelhetik a vasúti közlekedés minőségét.

A szlovák közlekedésügyi minisztérium összesen harmincöt regionális vasútvonal üzemeltetését pályáztatná meg.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!