Infrastruktúraboom Diósjenőn

Zöldi Péter   ·   2017.09.26. 11:15
diosjenohid_kislid

Minden településnek megvannak a maga infrastrukturális és hálózati problémái. Milliós metropoliszok esetében egy kétszer háromsávos felüljáró hiánya, vagy éppen megépítése viheti át az ingerküszöböt, egyéb, ennél kisebb műtárgyak építése, fenntartása a városüzemeltetés témakörébe tartozik, oda sem figyelünk rá, természetes, hogy van, hogy működik.

Diósjenő, Dózsa György utca, kőhíd a Jenői-patakon (a szerző fényképei)

Másképpen van ez egy néhány ezres lélekszámú falunál. Ami rögtön látható: nincsen fenntartás, nincsen üzemeltetés. Diósjenő speciális helyzetű település, a Börzsöny keleti lankáira települt falu magja a jelenleg Oszter Sándor birtokán keresztülfolyó patak két partjára települt. Ebből következően infrastrukturális értelemben két főutcája is van, egymás mellett, az egyik a patak északi, másik a déli partján. A déli parton lévő út a járhatatlan, lukacsos, kátyús, ezen jár fel a faluvégig az autóbuszjárat. Az északi parton csak a helyi, az oda nyíló telkek által generált forgalom bonyolódik, tükörsima, kifogástalan aszfalton. Érdekes módon a helyi infrastruktúra csúcsa, a boltozott kőhíd is ezen az úton található. Hogy ez volt a régebbi, eredeti főutca, azt az is alátámasztja, hogy a templom is ezen az oldalon áll.

Az öreg híd eldugottan, elfeledve tengeti napjait a gazos patakparton, beszorítva kerítések, házsarkok és egy újabbkeletű, vélhetően a felső falurész vízellátásában jeleskedő, szintén a patakot átívelő, foszlott szigetelésű csőhíd közé. A Jenői-patak itt folyik be oldalirányból, a telekvégek felől a főutcát ékesítő jegenyesor közepére, ezért a híd. Nem foglalkozik vele senki, nem jár ide az akármilyen közútfenntartó hídmérnöksége méregetni a süllyedését, a pofafalak dőlését, nem írnak elő semmiféle visszahorgonyzást, megerősítést, teherelosztó vasbetonlemez készítését. Amennyit az öreg híd mozog, azt lekövetik és rögtön rögzítik a mohák, iszalagok és egyéb, betonnál hatékonyabb réskitöltő növények.

Megépülése óta egyetlen újabbkeletű beavatkozás történt a hídon: Az eredetileg mellvédfalak nélküli építményre két oldalán húztak egy-egy betongerendát, ebbe állították bele a szögvasból elkészített korlátot. Nőtt a falu, az eredetileg falun kívül eső építményen egyre többen jártak át, védeni kellett őket a patakba eséstől.

Igen, és egy tíztonnás tengelynyomás-korlátozást jelző tábla is kikerült: valaki megbecsülte, hogy ez éppen tíz tonna legyen, nehogy valamely autóbuszos szolgáltató arra vetemedjen, hogy a csupa luk déli útpályáról errefelé kanyarítsa a buszait. Ez jó érzés, azt jelenti, hogy valaki mégis gondját viseli az öreg építménynek. Amelynek erre egyébként semmi szüksége nincsen, boltozott szerkezet lévén a világ végéig ki fog tartani. Ha részleteiben megtekintjük, láthatjuk is a folyamatot, melynek során eggyéválik a természet és az ember által létrehozott forma – ennél jobban semmi nem biztosíthatja a híd örök időkig való túlélését.

A szomszédban éppen ellentétes a helyzet. A főutca közepén csordogáló patakon több helyen is keresztirányú átjárásokat létesítettek: emitt vannak a házak, odaát a bolt, a pizzéria, kellenek hát a hidak. Korszerű szerkezetek ezek, vasbetonból. Ami az öreg kőhídnak sajátja, a mozgás, a süllyedés a lassú idomulás, az fiatalabb társának a halála. A repedés alattomos, beszivárog a csapadékvíz, télen a jég feszíti, tovább tágítja a rést. A beton járófelülete kimarjul, rozsdásodik az acélkorlát. A pillérek tövét kikezdte a patak, javíthatatlan hiba, slendrián alapozás. A helyi tervezés szellemiekben nem tudott megbirkózni a két parton alapozott hídfőkkel, köztes szerkezettel összekötött statikai szerkezet problematikájával: óhatatlanul egy merev testként képzelte el, ami nem jött be: a hídszerkezet természetesen kettőbe, sőt, háromba tört.

Gyalgoshíd a Dózsa György utca és a Szabadság utca között – már nem sokáig

Íme, így mutatja be egy átlagostól semmiben sem eltérő magyar falu a szaktudás, a természetes építő intelligencia elvirágzását, megsemmisülését, az egymástól néhány méterre lévő két egyszerű szerkezet példáján. Magunk részéről az öreg hídnak drukkolunk, és még sok háborítatlan, nyugodt évszázadot kívánunk neki!

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek