Uhrinyák László, a 63 éve alapított Vasútvill Kft. ügyvezető igazgatója kissé sajnálkozva fogad: semmilyen „újságíróknak való”, világrengető hírük nincsen, rendben dolgoznak a meglévő munkáikon, és várják az új kiírásokat. Persze a jelenlegi gazdasági körülmények között egy ilyen hektikus év után már az is óriási hír, hogy egyetlen munkatársukat sem kellett elbocsátaniuk – és remélhetőleg 2013-ban sem lesz erre szükség.

Új oszlopok a 120-as vonalon<br>(a képek forrása: Vasútvill Kft.)

Egy évvel ezelőtt még korántsem volt ennyire megnyugtató a helyzet: a MÁV Zrt. már 2011 nyarán jelezte, hogy a lejárt szerződés alapján az év végével visszaveszi a Vasútvilltől a 2004-ben kiszervezett felsővezeték-karbantartást, és egyúttal kéri vissza a hét évvel ezelőtt átadott, jól képzett 470 munkatársat is. Bár az ország keleti és nyugati részén, kis híján ötezer kilométeres hálózaton végzett karbantartási feladatok visszaszervezése jogilag és szakmailag is korrekt módon zajlott le, természetesen nem jött jól a cégnek. Nemcsak a bevétel nagysága, de annak havi stabilitása is financiális biztonságot adott a Vasútvill Kft.-nek.

Sokáig persze nem értek rá a múlton merengeni, meg kellett szervezniük a nagyvállalatból középvállalattá váló cég gazdasági hátterét. Szerencsére – és az elmúlt évtizedek korrekt munkavégzésének eredményeképpen – a 2011-ről áthúzódó vasútfelújítási munkálatokkal le tudták kötni a kapacitásaik nagy részét, a százötven fős törzsgárdából senkit sem kellett elküldeni. A fővállalkozók-generálkivitelezők is időben, ütemezetten fizettek, így még csak átmeneti likviditási gondjaik sem voltak, arra tudtak koncentrálni, amihez a legjobban értenek: a vasúti felsővezeték-szereléshez.

Régi és új Békéscsaba és Gyoma között

A cég szinte az ország összes jelentős vasút-felújítási projektjében részt vesz, jellemzően alvállalkozóként. Jelenleg a legnagyobb feladat nemcsak a hazai vasútépítés, de a Vasútvill számára is egyértelműen a Szajol–Püspökladány szakasz felújítása, százmilliárdos beruházási értékkel. A munka a következő években egészen Záhonyig folytatódik, remélhetőleg a cég folyamatos részvételével. Tárnok és Székesfehérvár között nyáron fejezték be a vezetékes munkálatokat, míg Tárnok és Kelenföld között a térvilágítás kialakítása a feladatuk. A nemrégiben megkezdett Budapest–Esztergom vonal felújításán szintén a térvilágítás és az oszlopállítás jut osztályrészükül; ezen a szakaszon egyelőre nem húzzák ki a felsővezetéket.

Augusztusban bekapcsolódtak a Békéscsaba–Gyoma vonal vezetéképítési munkálataiba, és nagyon várják, hogy magára a békéscsabai állomásra is kiírják a pályázatot. Az előzetesen kiszivárgott információk alapján ez a projekt „drótos” szempontból is igen jelentős lesz, és remélhetőleg nekik is jut feladat. Hasonló reményeket fűznek a váci vasútállomás felújításához is, itt a beadási határidő 2012. december 6. volt, az eredményhirdetésre hamarosan sor kerül, a munkálatok megkezdése pedig 2013 tavasza.

Az új vezeték ellenőrzése, a másik pályán zavartalan a forgalom

Szintén nagy várakozás előzi meg szakmai körökben, hogy a GYSEV mikor írja ki a pályázatot az újonnan átvett két vonaluk villamosítására. Az ötven kilométeres Szombathely–Zalaszentiván és a 87 kilométeres Porpác–Mosonszolnok vonalszakasz felsővezeték- és biztosítóberendezés-építése igen jelentős horderejű munka, amely 2013-ban kezdődhet és 2015-ben fejeződhet be. A Vasútvill a budapesti, debreceni és szegedi villamos-, illetve trolibuszvezeték-építésben is feladatot vállalt az elmúlt években, a fővárosi 1-es és 3-as villamosvonal felújításán szeretnének majd újabb megbízásokhoz jutni.

A cseh–magyar cégnek ugyan kiváló híre van a szűkebb szakmában, de egyre erősödik a külföldi és a belföldi konkurencia, mindenki szeretné megszerezni a legzsírosabb falatokat. Szerencséjükre a felsővezeték-szerelés olyan speciális szakma, ahol több év a betanulási idő, a tapasztalatot pedig nem lehet akarattal vagy lelkesedéssel pótolni. Erre – és a jelenleg már aláírt szerződéseikre – alapozva látják úgy, hogy nemcsak 2013-ban, de később is lesz elég munkájuk, s a 150 fős törzsgárdából senkit sem kell elbocsátani. Ennél jobb hír pedig manapság nemigen létezhet egy cég háza táján.

Felújítás után a 100-ason