Békapofa Masarykovónál (fotó: Wikipédia)

Lassan, de biztosan kivonják a forgalomból a Békapofákat – dobta be a „gyászközleményt” a z dopravy portál. Nincs más hátra, aki még le akarja fotózni, akar velük utazni, az mielőbb tegye meg, mert meg vannak számlálva a napjaik a forgalomban. Prágában jár még két szerelvény Roztoky u Prahy és Praha-Liben között, de valószínűleg már csak a decemberi menetrendváltásig. Utána Regionovákat vet be a ČD. Ezeken a gyönyörűen ronda, rondán gyönyörű szerelvényeken főjavítást már nem végeznek, sőt igazából már semmilyen javítást sem, így ha elérik a kilométerfutásukat, kiállnak a forgalomból. Jelenleg még három üzemképes Békapofa van Prágában, ebből kettő menetrend szerint közlekedik, egy pedig még tartalék.

Prágai tudósítónk, Korcsmáros Gábor a föntiekkel kapcsolatban azt jegyezte meg, „ezt a cikket akár tíz éve is írhatták volna...” Nem baj, hogy csak most kellett megjelennie!

Kik ők?

Összesen ötvenegy ilyen motorvonat készült 1964 és 1968 között az EM 475.1-es verzióból, majd 1972–73-ban még tizenegy az EM 475.2-es változatból – a szerelvényeket egyébként még az ötvenes években tervezték. A szépségük mellett azért is elképesztően menők, mert már akkor alacsonypadlósok voltak: az 55 centiméteres peronokkal szintben lehetett beszállni. A forgóvázak, illetve a motorkocsik végei persze magaspadlósak voltak, de még egyszer: a szocialista blokkban, az ötvenes években tervezett és a hatvanas, majd a hetvenes években gyártott motorvonatokról beszélünk!

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!