A drámai felvétel Miami repülőterén készült vasárnap, mára már erősen javult a helyzet, de a dráma folytatódik. Egyedül a Delta vagy 1100 járatát törölte, miután Irma Florida felől tovább száguldott Georgia állam felé, igaz, a hatalmas érintettség abból a szempontból érthető, hogy a világ egyik legnagyobb légitársaságának ez a repülőtér a központja. Ugyanakkor Irma Atlantába már nem hurrikánként, „csak” viharként érkezett, de ez épp elég volt ahhoz, hogy nagy gondokat okozzon.

Atlanta párhuzamos pályái, a szokásos szélirány szerint kelet–nyugati tájolás, de most keresztbe fúj az orkán...

Ha Irma valamelyest meg is szelídült, a Delta közleménye szerint a baj az, hogy az évi 104 milliós forgalmú Atlanta Hartsfield-Jackson használatos pályái kelet-nyugati tájolásúak, ehhez képest viszont a viharos légmozgások miatt olyan erős keresztszélben kellene a gépeknek fel- és leszállniuk, ami már túl van a biztonságos és megengedett határértékeken. Ugyancsak nagyon komoly a szélnyírás-veszély és a sűrű villámlás sem segíti éppen a légiközlekedést. A Delta mellett a reptér második legnagyobb felhasználója, a Southwest is teljesen leállt, de a társaság már keddre reméli a forgalom helyreállását.

Törölt járatok...

A hurrikán egyébként megkímélte Florida sűrűbben lakott keleti partvidékét, nem csapott le közvetlenül Miamira, hanem a félsziget nyugati, a Mexikói- öböl felőli oldalán húzott tovább észak felé, de a hatalmas esőzés és a szél gyakorlatilag az állam egész területére kiterjedt. Leállt Miami, az American egyik fontos hubja mellett Tampa, Orlando és Fort Lauderdale is. De annak ellenére, hogy a szél és a víz jelentős károkat okozott, a nap végére az első járatok már megindultak Miami International felé. Életre kelt vagy kedd folyamán beindul jónéhány más floridai légikikötő is: Tampa, Olrlando, Jacksonville, Palm Beach De sok más helyen, és elsősorban a Karib-tenger érintett szigetein továbbra is vagy használhatatlanok, vagy csak a segélyszállítmányok számára nyitottak a pályák.

...és az első érkezők dél felől

A repterekben esett kár jelentős részét az FAA erre szolgáló alapja segítségével lehet javítani, helyreállítani például a műszeres leszállító berendezéseket, a radarokat, más berendezéseket. A légitársaságok számára azonban a kár kiterjedtebb, mert noha a saját tulajdonaikban nagy kár nem esett, terminálok elöntéséről nem érkeztek például hírek, a forgalom a Floridából elmenekült sokezer légiutas visszatérése után feltehetően alaposan csökken a félszigetre, csakúgy, mint az amerikai turisták számára elsődleges üdülési célpontoknak számító karibi szigetekre. Elterjedtek a hírek arról, hogy a Floridából induló járatokra az utolsó, hurrikán előtti napokban már csak nagyon drága jegyeket lehetett kapni, de amit akkor netán nyertek volna a társaságok, azt a hurrikán utáni csökkentett forgalom miatt bőven el is veszítik.

Irma képe az ISS fedélzetéről: az eddigi legerősebb ismert hurrikán

A hurrikán által leginkább érintett Key-szigetcsoportot az Abraham Lincoln hordozó helikopterei fésülik át, hogy segítsenek a túlélőknek, esetleg mentsenek is, ha kell. A forgószárnyasokra azért is nagy szükség van, mert Key West és Key Marathon repülőtere még zárva, a szigeteket pedig hajóval is nehéz elérni, mert a járművek a rengeteg vízen úszó roncs miatt nehezen tudják megközelíteni a kikötőket, de még az arra vezető autópálya is járhatatlan a kidőlt fák és a szélhordta roncsok miatt.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!