Ez alkalommal az európai gyártó 330-as szélestörzsű gépcsaládja friss altípusa, a 800neo tette meg kedden első útját a levegőben. A Toulouse–Toulouse repülés négy óra négy percig tartott, sikeresen zárult, az egyik pilóta, Malcolm Ridley úgy fogalmazott, „a gép úgy repült, mint egy A330-as, csak jobban”. Ezután megkezdődhet a mindössze 350 órás berepülési program.

A rövid tesztidőszak magyarázata, hogy tavaly óta zajlik, és szeptemberben már gyakorlatilag le is zárult ennek a variánsnak a hosszabb, 900-as változatával az 1400 órás berepülés, az európai típusengedélyt már kiállították, az FAA-ét még nem, és a várakozások szerint amint meglesz, a TAP portugál légitársaság színeiben forgalomba is áll a gép. A 900-as és a nyolcszázas méretei között kevés a különbség, az viszont fontos, hogy a most debütáló 800-asnak nagyobb a hatótávolsága: a 900-as 12130 kilométert tud 287 utassal vegyes kabinelrendezésben, míg a nyolcszázas száz híján 14 ezer kilométeres vonalakon repülhet 257 utassal.

A 330neo-k a Rolls-Royce Trent 7000 hajtóművel repülnek, amit a gyártó a Boeing 787-es számára fejlesztett Trent 1000-ből alakított át, a 330-as gépcsalád az Airbus szerint az eredeti kéthajtóművesekhez képest 14 százalékkal gazdaságosabban üzemeltethető. A neo-családot azonban az Airbus marketing-tevékenységében elsősorban a nagy amerikai versenytárs típusához hasonlítják, 2016-ban például John Leahy akkori eladási főnök nemes egyszerűséggel Dreamliner-gyilkosként becézte a 330 neo-változatait. A program indításakor ő ezernél több példány eladását tartotta valószínűnek, ami lehet, hogy hosszú távon reális szám, de azért az újrahajtóművezett 330-as karrierje most még nem tűnik ennyire fényesnek.

Az Airbus közleménye szerint a típus a legalkalmasabb a régebbi A330-asok mellett a Boeing 767-eseinek leváltására, sőt, a gép a 787-8-ashoz képest is tágasabb, komfortosabb és gazdaságosabb, a fesztávolsága nagyobb, a szárny jobban hord, a törzs két és fél méterrel hosszabb, mint a 787-800-asé.

Az első repülés kapcsán a cég azt a számot helyezi előtérbe, hogy 13 üzemeltető 224 példányt rendelt az A330neo-ból, azt nem tartalmazza a szöveg, hogy ezek közül a 800-asból mindössze nyolc talált gazdára. Eredetileg egy társaság, a Hawaiian akarta a gépet, de lemondta a rendelését, októberben derült ki, hogy a Kuwait Airways lesz az így felszabaduló nyolc géppel a típus első, de eddig egyetlen üzemeltetője.

Érdemes ideidézni a két évvel ezelőtti érdekes véleményeket, amelyeket portálunk akkor idézett, amikor az első 330neo-t építették Toulouse-ban. A Boeing Leahy nem túl óvatos szövegére azzal válaszolt, hogy ha az európaiak a 787-esekével nagy vonalakban megegyező Trent-hajtóműveket használják, ez azt jelenti, hogy egy nehezebb (hagyományos szerkezetű, nem kompozit) gépet repültetnek ugyanolyan teljesítménnyel, és ez nem annyira válik a 330neo javára a 787-essel való összehasonlításban. A Boeing kommentárjai azt érzékeltették, hogy ha a 330neo mindössze két év alatt megvalósul a program meghirdetésétől, az eleve azt jelzi, hogy a gépen az alapváltozathoz képest a hajtóműcserén túl nem lesznek túlságosan nagy módosítások.

További érvek és ellenérvek: az európaiak az új szárnyban és a 320neo sharkletjéhez hasonló szárnyvégkiképzésben bíznak, az aerodinamikai változtatásokban, az amerikaiak szerint azonban nincs szó igazán új szárnyról, csak a fesztáv 3,7 méteres megnöveléséről és az új wingletekről.

A hatótávolság pedig nem haladja meg a 787-esét, a legnépszerűbb 9-es Dreamliner valamivel többet is tud. Viszont a 330neo fő vevője, az Air Lease főnöke, Steven Udvar-Hazy azzal érvelt a maga megrendelése kapcsán, hogy a világ vonalhálózatának többsége amúgy sem hosszabb, mint a rövidebb törzsű 800-as neo maximális, 7500 mérföldnyi hatótávolsága. Viszont sokkal rövidebb, 4000 mérföld körüli távokon a gép 400 fölé növelt utasszámmal repülhet, ezesetben az egy utasra eső üzemeltetési költség, jó kihasználtság esetén, alacsonyabb, mint a 787-esé, olvashattuk a program indításakor az egyik jeles vásárló véleményét.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!