A Facebookon kering egy összegraffitizett vagonportré, szúrta ki a Fonódó. Az utas, aki a fényképet készítette, péntek reggel utazott ezzel a vonattal a váci vonalon, de már korábban is hallott róla, tehát a műalkotás nem teljesen frissen készült.

Hogy a korábban már megszűntnek hitt graffiti újra feléledni látszik a vasút területén, azt e sorok írója is megerősítheti, hiszen néhány nappal ezelőtt Vácon egy egyik oldalán szépen megdolgozott Flirt-motorvonatot láthatott, bár erről fénykép sajnos nem készült. Igazi trófea, holmi bézével csak a tacskók foglalkoznak.

Az áldozat a Nyugatiban (forrás: Facebook)

Bár a vasúti kocsik legtöbbje rendelkezik graffiti elleni bevonattal, félvállról mégsem vehetjük a dolgot, több okból sem:

  • Az esztétikai káron kívül erősen komfortromboló egy olyan kocsiban utazni, amelyből egyáltalán nem lehet kilátni, a forgalomból történő kivonás pedig nem megy egyik percről a másikra,
  • a fullra kihasznált vasútikocsi-állományt tekintve egyáltalán nem könnyű lemondani egy kocsiról, még arra a fél napra sem, amennyi idő alatt a megfelelő műhelyben megtisztítják,
  • a kocsi nem csak a tisztítás idejére áll ki a forgalomból, de ki kell sorozni a szerelvényből, el kell szállítani, majd ugyanezt az ellenkező sorrendben is meg kell tenni, gyakran nagyobb távolságból is,
  • a védőréteg csak a lehetőséget adja meg a tisztításra, de maga a tisztítás idő- és költségigényes folyamat,
  • a védőréteg ellenére egy megtisztított kocsi sohasem fog úgy kinézni, mint egy új, a sarkokban, zugokban, szegélyeknél, vagy a védőréteggel nem kezelt felületeken bizony ottmarad a festék.

Az ember legszívesebben legyintene, mondván a hülyegyerekek majd kinövik ezt a kórt és minden megjavul. Elég azonban beleolvasni akár egy ilyen lapba, mint például ez, hogy rájöjjünk, nem unatkozó gyerekek spontán időtöltéséről van szó, hanem igen nagy öntudattal rendelkező egyedek jól szervezett akciójáról. Az áldozatot ki kell figyelni, az anyagot be kell szerezni, helyszínre kell szállítani és a vasútőrök figyelmét kicselezve végrehejtani a nagy tettet. És mindezt nem adják ingyen.

Az interneten a beszerezhető aerosolos festékek árait és kiadósságát végigböngészve úgy tűnik, nem járunk messze az igazságtól, ha egy négyzetméter felület lefestésének költségét nyolcszáz és ezer forint közé lőjük be. Igazi vasútmániás fejből fújja a Bhv-k hosszát, a 23,74 méteres hosszt megszorozva az oldalfalak két és fél méteres magasságával hatvan négyzetméter adódik ki. Tehát a képen látható kocsi egy oldalfalának lefestése – csakis a nem teljesen fedő festékbevonat miatt alulértékelten – negyven- és ötvenezer forint közötti költséggel valósítható meg. Ez bizony drágább muri a szobafestésnél is! És ne gondoljuk, hogy a mentesítés ennél olcsóbb!

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!