Ismét repül a megégett 787-es!

iho   ·   2013.12.22. 08:45
cim6
Az Ethiopian Airlines ET-AOP lajstromjelű gépe, amely július 12-én szenvedett súlyos tűzkárt Heathrow-n, december 21-én szombaton szállt fel először újra, és az Északi-tenger felett 39 ezer láb magasságban körözött jónéhányszor a próbarepülés során.

Mint arról akkor beszámoltunk, a tűz a két járat között leparkolt gépen, a reptér egyik, a termináloktól távol eső állóhelyén keletkezett. Mivel nem volt még időben túl messze a 787-esek teljes körű, három és fél hónapos letiltása az elfüstölő akkumulátorok miatt, sokan úgy vélték, hogy az etióp társaság gépének londoni kigyulladása is összefügg a korábbi hibával, a Boeing részvényei emiatt durván estek a tőzsdén. Ráadásul a letiltás feloldása után ez volt az első 787-es, amely visszatért a forgalomba.

Az első felvételekből azonban eléggé hamar kiderült, hogy a tűz egészen más helyen tört ki és egészen más okból: egy a kabin fölötti hátsó műszerrekeszbe beépített vészjeladó, illetve annak zárlatos vezetékei miatt keletkezett, nem sokkal a függőleges vezérsík előtt, a törzs felső részében, és súlyosan károsította a gép szerkezetét is.

A vészjeladó, az ELT (Emergency Locator Transmitter) az a helyzetjelző berendezés, amely a géppel történő esetleges baleset bekövetkezésekor lép működésbe, és jelei révén határozható meg a bajbajutott gép pozíciója. A kigyulladt ELT ugyanaz a gyártmány, mint amit rengeteg más típuson, több ezer modern utasszállítón használnak, vagyis az is világossá vált, hogy maga a baleset nem kapcsolható a 787-es típushoz. Annál inkább volt típusfüggő kérdés, hogy sikerül-e ilyen súlyos szerkezeti károsodást helyrehozni egy repülőgépen, amely a maga kategóriájában most is egyedülálló, amennyiben javarészt kompozitból épült nemcsak a szárnya, hanem a törzse is.

Az ET-AOP sikeres javítása tehát komoly kihatással van a típus történetére, bizonyítva, hogy ilyen tekintélyes méretű elsődleges kompozit-szerkezeteket is biztonságosan lehet javítani. Az Aviation Week összefoglalója szerint a mérnökök állványzatot építettek a gép hátsó része köré, és leszerelték a függőleges vezérsíkot, hogy hozzáférjenek a sérült részhez, amelyet kivágtak, és egy másik darabot illesztettek majd rögzítettek a helyére. Ugyanakkor magának a függőleges vezérsíknak a belépőéle is megsérült. Gyanítható, hogy a javítás idejét az is hosszabbá tette, hogy a tűz és a füst a gép belső berendezésében is kárt tett, cserélni kell tehát a kabin oldalsó és felső paneljeit, a fejfölötti tárolókat, esetleg az ülések egy részét is. Ugyancsak ellenőrizni és javítani kell a gép kábelezését.

Az első hírek szerint lehetséges, hogy a szerkezet ellenőrzésére még több próbarepülés is szükséges, ugyanakkor a Boeing azt reméli, hogy az Ethiopian Álomgépe heteken belül ismét utasokat szállíthat.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.