Az ötvenes években kezdték el gyártani a Routemaster fantázianevű emeletes buszokat, mindösszesen 2876 példány készült belőlük egészen 1968-ig. A konstrukció olyannyira sikeres volt, hogy a buszok nagy része egészen az ezredfordulóig szolgált különböző angol városokban, igaz, az addigra már 40 éves buszok túl voltak némi modernizáláson, motorcserén. A buszok motorja a korábbi brit típusokhoz hasonlóan a jármű orrában foglalt helyet, a vezetőfülkét pedig a fölötte kialakított kalitkában helyezték el. Emiatt a vezetőnek kissé szűkös volt a helye, cserébe az utasteret csaknem alacsonypadlósra tudták kialakítani. A le- és felszállás a hátsó nyitott peronon volt lehetséges, itt lehetett megközelíteni az alsó, valamint egy lépcsőn át a felső utasteret. A peronon egy kalauz teljesített szolgálatot, segítve a felszállást, valamint ügyelve arra, hogy a felső részen csak ülő utas tartózkodjon.

A First cég nosztalgia Routemastere a Piccadilly Circuson a 9-es járaton<br/>(Forrás: Istvánfi Péter)

Az ezredfordulóhoz közeledve egyre jobban felerősödtek azok a hangok, amelyek szerint a Routemaster már nem felel meg a megváltozott körülményeknek. Való igaz, a mozgáskorlátozottak csak nehezen tudták használni a buszokat, a nyitott peron pedig balesetveszélyes volt az egyre gyorsuló forgalomban. Ráadásul az egy szem hátsó ajtó miatt az elsőajtós felszállási rendet sem tudták alkalmazni a buszokon. A Routemasterek kivonására végül 2005-ben került sor, azóta csak nosztalgiajáratokon, illetve különféle helyszíneken büféként, reklámbuszként találkozhatunk velük.

Amikor pár évvel ezelőtt London új polgármestere, Boris Johnson bejelentette, hogy a város támogatásával új, XXI. századi Routemastereket fejlesztenek, mindenki egy nagy, nemzetiszín szalaggal átkötött lufinak tartotta az egészet. Egészen a múlt hétig, amikor ténylegesen bemutatkozott az új jármű úgynevezett mock-up modellje. Az új jármű sikeresen ötvözi a modern technikát a hagyományos kinézettel: az első kettő hagyományos bolygóajtó mellett a busz hátul nyitott peronnal rendelkezik. Az utastér teljesen légkondicionált, a világításról LED lámpák gondoskodnak. A tetőn elhelyezett napelemeknek, valamint a hibrid hajtásnak köszönhetően a busz 40 százalékkal kevesebb üzemanyagot fogyaszt, a széndioxid kibocsátása pedig a fele a mostani hagyományos emeletes dízel buszokénak. Az Aston Martin által készített nyertes formaterv mellett a végleges változat kialakításához felhasználják a Capoco Design valamivel kevésbé modern terveit is.

A megújult Routemaster<br/>(Forrás: TfL)

Az új busz sikeresen ötvözi a hagyományos kinézetet a modern formavilággal<br/>(Forrás: TfL)

A buszról további információkat szerezhetünk a Tranport for London weblapján.