Javában tart a nagy vigyázás

MTI/iho   ·   2015.03.26. 08:45
veda0

Csütörtöktől élesben működik a Véda közúti intelligens kamerahálózat első százhatvan egysége, a sebességtúllépésekért már büntetést szabnak ki. A tesztüzem zárultával országszerte élesben működő százhatvan változtatható helyű kamera az eddig rendszerben lévő nyolcvan mobil traffipaxot váltja ki. Az úgynevezett komplex közlekedési ellenőrzőpontok (kkep) egyelőre csak a sebességtúllépést mérik, de az eszközök alkalmasak automatikus rendszámfelismerésre, forgalomszámlálásra, torlódások észlelésére, így segítséget jelentenek a közlekedésrendészetnek is.

Az egyenként 5,7 millió forint értékű eszközöket európai uniós finanszírozásból vásárolta a rendőrség. Várhatóan a harmadik negyedévben jelennek meg a kkep-ek kiegészítő funkciói: az eszközök képesek lesznek érzékelni és rögzíteni például azt, ha valaki járművével áthalad a tilos jelzésen, átlépi a záróvonalat, jogosulatlanul veszi igénybe a buszsávot, vagy nem kapcsolja be a biztonsági övet. Észlelik majd a közúton közlekedő, veszélyes árut szállító járműveket, vagy azt, ha valaki nem a kötelező haladási irányban közlekedik.

Speedy Gonzalezek! Mostantól még hamarabb meg lesztek fogva!

Pausz Ferenc közlekedés-biztonsági szakártő szerint, ha a rendőri ellenőrzés gyakori és nagy területre terjed ki, akkor javul a baleseti statisztika. Ennek a módszernek azonban csak addig van visszatartó ereje, amíg fenntartják az intenzitását, egy idő után viszont mindenképp „kezd kifáradni”. Ezért mindig újabb és újabb módszert, eszközt, jogszabályt kell alkalmazni – vélekedett a szakértő.

Azzal kapcsolatban, hogy a rendőrség részben a Véda segítségével kívánja elérni, hogy 2020-ra – 2011-hez képest – a felére csökkenjen a halálos közlekedési balesetek és áldozatok száma, azt mondta, vállalható célkitűzés. Megjegyezte: ahhoz, hogy ez sikerüljön, minden összetevőnek rendben kell lennie, vagyis az utak állapota jelentősen nem romolhat, a járműveknek biztonságosabbá kell válniuk, és az ellenőrzéseknek is állandósulniuk kell.

Pausz Ferenc arról is szólt: a hosszú távú megoldás az emberek hozzáállásának megváltoztatása, vagyis annak tudatosítása, hogy a közlekedési szabályok megszegése a szabálytalankodóra és másokra nézve is veszélyes. Az ellenőrzések mellett tehát arra is nagy szükség van, amit az Országos Balesetmegelőzési Bizottság tesz – fűzte hozzá.

Mindemellett a fejlett közlekedéskultúrájú országokban – így Ausztriában, Hollandiában, Németországban és Franciaországban – is rendszeresen ellenőrzik az autósokat, utóbbiban például a 2000-es évek elején indítottak átfogó közlekedésbiztonsági programot több ezer sebességmérő alkalmazásával. A magyar rendszer újdonsága, hogy az egységek nem csupán sebességet mérnek, ilyen Európában nagyon kevés helyen van – jegyezte meg.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk!

Az Erdélybe induló Történelmi Székely Gyors zarándokvonatra és az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek