Tavaly október utolsó napján jelent meg a hivatalos tenderkiírás, amely szerint tíz, plusz opcionálisan tíz használt, szóló autóbuszt vásárolna a Volánbusz Zrt. az Északkelet-magyarországi Közlekedési Központ (ÉMKK) Zrt.-nek. A beszerzésről portálunk is beszámolt.

A közbeszerzés eredményesen zárult: a húsz, korábban a német haderő (Bundeswehr) által használt Irisbus Crossway kocsi már az ÉMKK telephelyein várja a bevetést. A járműveket elsősorban távolsági forgalomban fogja felhasználni az ÉMKK, amely három kocsit már korábban, még az ősszel átvehetett. A tizenkét méter hosszú, 243 kilowatt teljesítményű Euro 5-ös dízelmotorral szerelt buszok légkondicionáltak, biztosítva a komfortos utazást.

Az ÉMKK húsz Irisbus Crossway kocsival tuningolja távolsági flottáját (fotók: ÉMKK Zrt.)

Az Irisbus a Renault és az Iveco autóbuszgyártó részlegeinek összeolvadásával jött létre a 1999-ben. A francia–olasz márkát azonban új beszerzéseknél már hiába keresnénk: a Renault 2013-ban eladta a vállalkozásban birtokolt részvényeit az Ivecónak, ami így kizárólagos tulajdonosként Iveco Bus néven fut tovább napjainkban is.

A húsz busz közül tizenhárom kerül az egykori Borsod Volán fennhatósága alá: Miskolc hét kocsit kap, Ózdnak három, Kazincbarcikának, Tiszaújvárosnak és Sátoraljaújhelynek pedig egy-egy kocsi jut. Debrecenbe három, Hajdúszoboszlóra kettő, Berettyóújfaluba és Nyíregyházára egy-egy busz kerül. A járművekkel a Miskolc–Eger, az Ózd–Miskolc, az Ózd–Budapest, a Miskolc–Kazincbarcika, a Miskolc–Szeged, a Miskolc–Salgótarján, a Miskolc–Debrecen, a Miskolc–Eger–Debrecen, az Ózd–Eger–Mezőkövesd, a Sátoraljaújhely–Debrecen, az Emőd–Miskolc–Eger, a Berettyóújfalu–Ózd, a Miskolc–Debrecen–Békéscsaba, a Tiszaújváros–Eger–Nyíregyháza, a Miskolc–Hajdúszoboszló és a Debrecen–Nyíregyháza viszonylatokon lehet utazni napokon belül. Az egyetlen szabolcsi kocsi a Nyíregyháza–Eger járatokat fogja teljesíteni.

Az újszerű, csak pár éves Irisbus Crosswayek az útvonalakon eddig használt buszokhoz képest nagyobb kapacitást, ötvennégy ülő- és huszonhárom állóhelyet biztosítanak, ezáltal csökkenthetővé válik az egyes járatokon szükséges másod- és harmadrészek száma. Az állóhelyes utazás azonban csak az autópályát nem használó járatokon engedélyezett. A még tavaly átvett első három busz az NHX-865-867, az újabbak az NML-984-998 rendszámokat kapták.

Debrecenből pedig kilenc alacsonypadlós MAZ-busz kerül át Nyíregyházára, nyugdíjazva az elavult, magaspadlós Ikarus 260-asokat

Az ÉMKK a magasabb szintű városi szolgáltatás érdekében jármű-átcsoportosítást is végrehajtott. A volt Hajdú Volán kilenc alacsonypadlós, szóló MAZ-kocsija nagyjavításukat követően Debrecen környékéről Nyíregyházára került. A fehérorosz eredetű, Euro 3-as Mercedes-motorral ellátott, légkondicionált buszok a városi forgalomban váltják fel a régebbi, magaspadlós Ikarus 260-asokat. A szabolcsi megyeszékhelyen az Ikarus 200-as családból így már csak néhány, a ’90-es évek végén gyártott 263-as, valamint szintén pár 280-as csuklós kocsi marad. Továbbá néhány Ikarus C56-os is Nyíregyházára költözik át a Hajdúságból.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!