A szlovák vasúti infrastruktúra kezelője, a ŽSR (Železnice Slovenskej republiky) hosszú távú tervei között szerepel a teljes villamos hálózat egységesítése. Az elsődleges cél az, hogy az ország fő villamosított vasútvonalán a 25 kilovolt 50 Herzes feszültségrendszert használják. Ezt jelenleg Szlovákia délnyugati felén alkalmazzák.

A fokozatos pályafelújítási munkálatok során a felsővezetékeket is korszerűsítik, valamint a feszültségrendszert átalakítják a már említett váltóáramúvá. Jelenleg a vasúti fővonal korridorizációja Puhó környékén tart, nemrég még ettől az állomástól délre feküdt a feszültségrendszer-váltópont. Ahogy a felújítási és korszerűsítési munkákkal haladnak előre, úgy tolódik északabbra a váltakozó áramrendszerű feszültségrendszer is. A tervek szerint egészen a kárpátaljai Csapig húzzák majd a váltóáramú huzalokat a drótosok.

Vydrník állomás közelében próbáznak az ikrek<br>(fotók: Michal Plíhal)

Ez az intézkedés magában hordozza a több (legalább két) áramnemű mozdonyok átmeneti, ám több éven át tartó szükségességét. Persze nemcsak a személyszállító vasúttársaságokra, de ugyanúgy a teherszállítókra is vonatkozik. Az úgynevezett ikresítésre leginkább a mozdonyok állandó teljesítményének növelése érdekében van szükség, hogy a nehéz pályaviszonyok mellett is biztonságosan továbbíthatók legyenek a nehéz rakott tehervonatok. Egy 363-as sorozatú mozdony állandó teljesítménye ugyanis csak 3 060 kilowatt, egy 131-es egyenáramú Ikermozdony teljesítménye viszont 4 480 kilowatt, amire a tátraaljai felkapaszkodáshoz igencsak nagy szükség van. A ZSSK Cargo, mint az ország legnagyobb tehervasúti szolgáltatója már készül is az átmeneti időszak átvészelésére. Mivel egyre inkább közelednek az ország egyik legnagyobb vasúti csomópontjához, Zsolnához, ahol ugyancsak váltóáramú feszültségrendszer lesz a felújítást követően, a cégnél úgy döntöttek, kikísérletezik a váltóáramú ikreket. A szlovák Cargónak éppen elég 363-as sorozatú mozdonya van, hogy egy-két ikerre valót összegyúrjon.

A vezetőállást teljesen felújították

Lett hát két ikermozdonyuk, amelyeket négy 363-as sorozatú mozdonyból „nyertek.” A klasszikus Ikermozdonyok, a 131-es sorozatú, iglói fűtőházban honos gépek, ezek viszont csak az egyenáramú feszültségrendszer alatt képesek működni, amelyből ugye idővel egyre kevesebb lesz az országban. Valójában persze nem a klasszikus értelemben vett Ikermozdonyról van szó, hanem két különálló 363-as mozdony állandó összekapcsolásából, távvezérlési rendszer használatával nyert ikrekről.

Iglón pihentetik magukat a 363-asok – a próbamenetek alkalmával többféle összekapcsolási kombinációt is kipróbáltak

A ZSSK Cargo vasúttársaság egyelőre négy 363-as sorozatú mozdony felújítása és összekapcsolása mellett döntött. Ha ezek beválnak, nagy valószínűséggel több lesz belőlük a szlovák pályákon. A jelenlegi álláspont szerint a kék-fehér ikreket Pozsony és Tiszacsernyő (Čierna nad Tisou) között vetik majd be tehervonatokon. A négy kiválasztott 363-as a következő: 363.103+363.104 és 363.138+363.142. A próbamenetek már le is zajlottak, napjainkban már egy-egy tehervonaton is látni a felújított mozdonyokat. A mozdonyok korszerű villamos berendezéseket kaptak, és teljes felújításon estek át a vezetőállások is.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk!

Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!