Jövő évben búcsúzik a britek büszkesége

iho/repülés   ·   2012.11.07. 16:22
Avro_Vulcan_cim

Aki még meg akarja utoljára nézni repülés közben a hidegháború e gyönyörűségét, ahogy érthetően elfogult hívei nevezik néha, annak jövőre mindenképp el kell jutnia mondjuk a RIAT-ra, Fairfordba, vagy valamelyik más nagyobb brit légi bemutatóra: a 2013-as lesz feltehetően az utolsó repülő idénye a világ egyik kétségkívül leglátványosabb repülőgépének, a Vulcan bombázónak.

Az XH558 lajstromjelű négy hajtóműves, deltaszárnyú gépet 2007-ben restaurálták és 2008-ban mutatták be először a nagyközönségnek azóta, hogy ezeket a gépeket, harminc évvel az első példány első felszállása után, 1982-ben kivonták a hadrendből. Az Avro gyár típusa, csakúgy, mint a másik két V-vombázó, a Valiant és a Victor, a britek nukleráris csapásmérő gépe volt, az elrettentő erő, amely a szovjetek ugyancsak nukleáris fegyverekkel felszerelt távolsági bombázóit kellett, hogy sakkban tartsa. Ugyanakkor az egyetlen igazi bevetése ezeknek a gépeknek egy hagyományos háborúban, a Falkland-szigetekért zajló konfliktusban történt: legendás 6259 kilométeres repülésükkel sikerült „kikapcsolniuk” Port Stanley repülőterének felszállópályáját, illetve a szigeten lévő argentin radarállomást.

Az XH558-ast a lelkes gyűjtők adományaiból újították fel és tették öt éve repülőképessé, de a gép meghosszabbított üzemideje is lejár jövőre. A fenntartó Sky Trust alapítvány elnöke szerint újabb 200 ezer fontból esetleg még meg lehetne oldani a szükséges módosításokat a gép szárnyszerkezetén, de az alapítvány úgy döntött, hogy erre az erőfeszítésre már nem kéri az adakozókat. Ez az átalakítás ugyanis már komolyabb kockázatokat rejtene, mert már nem lehetne az eredeti részegységeket használni hozzá. 2014-ben pedig ugyancsak lejár a hajtóművek üzemideje, és nincs már sehol légialkamas példány belőlük, de hasonló a probléma szinte valamennyi részegységgel, berendezéssel.

A tervek szerint azonban a 2013-as idény után is láthatják majd az érdeklődők a gépet, csak nem a levegőben: a Vulcant technikailag továbbra is tökéletes állapotban tartják, és guruló bemutatókat tartanak vele, vagyis a pályán robogva élvezhetik  a hatalmas gép látványát, és ami ugyancsak sokak számára igazi zene: a négy hajtómű dörejét. Azonban ahhoz, hogy legalább a jövő évben még levegőbe is emelkedjen a gép, 400 ezer font összegyűjtésére lenne szükség, amiből az alapítvány oldalának számlálója szerint eddig közel nyolcvanezer gyűlt össze.

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.