A Csepeli Szabadkikötő LNG-termináljának létrehozására hamarosan ki is írja a közbeszerzési pályázatot a Mahart Zrt – írja a vg.hu. A társaság vezérigazgatója, Sztilkovics Szávó egy a napokban rendezett logisztikai konferencián elmondta: a terminál a kikötő bejárati csatornája melletti félszigeten épül meg, amelyet a hajók mellett a közúti járművek is kényelmesen megközelíthetnek. A létesítmény vasúton is elérhető lesz. A cél az, hogy 2019 végére lehetőség legyen az LNG átfejtésére a három szállítási mód mindegyike között. A beruházásnak köszönhetően megkezdődhet a kikötő forgalmának igen jelentős hányadát adó tehergépjárművek gázüzeművé történő átalakítása. Várható, hogy a folyami szállításban is meg fognak hamarosan jelenni a gázüzemű erőforrások.

Várhatóan 2019 végére áll üzembe az LNG-állomás a Csepeli Szabadkikötőben

A projekt megfelel a dízelüzemű közlekedési-szállítási mód visszaszorítását célzó uniós célkitűzésnek, elősegítve a környezetkímélő gázmotorok elterjedését. Az Európai Unió a váltás elősegítésére célzott forrásokat biztosít: a csepeli LNG-terminál nyolcvanöt százalékos uniós és tizenöt százalékos hazai támogatásból 2,2 milliárd forintos költségvetéssel épül meg. A forrást az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (Connecting Europe Facility, CEF) program ezermilliárd forintos magyarországi kerete biztosítja. A CEF-programból elsősorban olyan vasúti és közúti projekteket finanszíroz a magyar állam, melyek kiemelt jelentőségűek az uniós közlekedéspolitika szempontjából is. A program tartalmát 2016 végén hagyták jóvá, a támogatási szerződést a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) és a Mahart Zrt. 2017-ben kötötte meg. A Mahart azóta felépítette a projektet, dolgoznak az előkészületeken, a tender kiírásán. Meghatározták a terminál helyszínét, összeállították a közbeszerzéshez szükséges, vázlatszintű terveket. Ezzel párhuzamosan egy megvalósíthatósági tanulmány is készül, melyben többek között meg kell vizsgálni az ellátásbiztonság, az üzemeltetés és a piac várható alakulásának kérdéseit.

A kivitelezési tender nyertesének egy vízi és egy szárazföldi LNG-tárolót, valamint egy átfejtőegységet kell megépítenie. Az úszó platformon található két nagy LNG-tartály kapcsolatban áll majd a másik két szárazföldi tartállyal, amelyek egy cseppfolyós- és egy sűrített földgázt biztosító kútoszlop kiszolgálását látják majd el. A hajók az úszó platformról tudnak majd cseppfolyósföldgázhoz jutni. A beruházásnak egyelőre nem része a földgázt vezetéken továbbító visszagázosító. Az LNG-t viszont a tehergépjárművek tovább tudják majd szállítani az ország más dunai kikötőibe, valamint az autópályák mentén található töltőállomásokhoz. Utóbbi azért fontos, mivel az autósok csak akkor fogják átkonvertáltatni járműveiket LNG- vagy CNG-üzemmódúvá, ha az üzemanyagtípus a fő szállítási útvonalak mentén mindenhol stabilan elérhető lesz.

Habár a technológia most először települ Magyarországon, a készülődés európai szintű: hasonló projekten dolgoznak a Duna bécsi szakaszán és Németországban is. Bulgáriában, Ruszéban már üzemel egy cseppfolyósföldgáz-terminál, a romániai Konstancában pedig egyszerre tervezik tengeri és folyami LNG-terminálok létrehozását, szintén uniós forrásból.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!