Kicsit a hagyományok szellemében zajlott a United Airlines utolsó 747-es járata, a San Francisco–Honolulu repülés egy óra késéssel indult a kondirendszer hibája miatt. A Flightglobal kissé epésen jegyezte meg, bár kétségtelenül a történelmi hűség jegyében, hogy a legelső 747-es járat sem tudott elindulni menetrend szerint, a Pan Am New Yorkból Londonba készülő 747-100-asa hajtómű-probléma miatt csúszott el a kiíráshoz képest 1970-ben.

Mindez azonban nem csökkentette a tegnapi repülés értékét, nem rontotta a fedélzeten lévő több mint 300 fizető utas, meghívott újságíró és alkalmazott különleges hangulatát, Oscar Munoz United-elnök szerint a keserédes ünnepet. A légiutaskísérők az első 747-es személyzetek egyenruháit viselték, és természetesen ugyancsak méltó fogadtatásban részesült a járat a célállomáson is: egyébként a búcsúrepülés szeptemberi meghirdetésekor a megvásárolható jegyek másfél óra alatt fogytak el.

Indulás előtt a búcsújárat gépe (fotók: United Airlines)

Ami pedig a történelmet illeti: a United az amerikai légitársaságok közül a leghosszabb ideig és a legnagyobb számban tartotta üzemben a púpos utasszállítót: szintén 1970 óta, vagyis 47 éven át, és volt olyan időszak, amikor nem kevesebb mint 56 repült a színeiben a típusból. A 747-es nyitójárat is a San Francisco-Honolulu volt, a Pan Am leállása után a United vette át a 747-esek többségét, a 400-asok nyugdíjaztatását januárban jelentették be, októberben repülte a társaság a típussal utolsó nemzetközi járatát, de még a búcsúzás előtt bevetette egyik Jumbóját a hurrikán-sújtotta karibi övezetek megsegítésére, segélyek szállítására is.

A búcsú pedig folytatódik: a másik amerikai óriás légitársaság, a Delta december 17-én repüli utolsó 747-es járatát Szöulból Dallasba, és ezzel gyakorlatilag véget ér az ikonikus négyhajtóműves története az Egyesült Államokban (legalábbis ami az amerikai társaságokat illetve az utasszállítókat illeti).

A Jumbókat már sokan és sokféleképp búcsúztatták el, portálunkon is sokszor volt szó róla: a Boeingnak ez a kulcsfontosságú típusa, amely az aviatika történeti elemzői szerint a légiközlekedés tömegessé válásának legfontosabb eszköze volt, saját utódjának lett az áldozata, amit a maga módján az is bizonyít, hogy a United hálózatában is a jelenlegi legnagyobb kéthajtóműves, a 777-300ER veszi át a 747-esek vonalait.

Korhű egyenruhák az utolsó repülés személyzetén

Az igazi meglepetés a légitársaság és a különféle típusok történeti kapcsolatában azonban az a hír, miszerint a United egy másik, nem épp mai fejlesztésű utasszállító beszerzésére készül, lehetséges, hogy a társaság a honlapja szerint 51 példányban repülő 767-esét – 767-esekkel cserélné le. Ami azért valóban különleges lépés, mert ennek a 35 éves konstrukciónak az utasszállító változatát a Boeing már évek óta nem gyártja, jelenleg cargo-változatok tartják életben Everettben a vonalat, nem beszélve a 767-es bázisán fejlesztett új légi utántöltőről, a KC-46-osról.

A Wall Street Journal által közölt hírt a United viszonylag óvatosan kommentálta, mondván, mindenféle típus beszerzéséről folynak a tárgyalások, de elismerte, hogy ezek egyike valóban a 767-ER azaz nagyobb hatótávolságú változata. Dennis Muilenburg Boeing-vezér is nyitva hagyta ezt a lehetőséget, azzal, hogy „a 767-es gyártósornak még nem alkonyodott be”, vannak még növekedési esélyei. Egyébként a Boeing árlistáján az utasszállító változat is szerepel, 201 millió dollárral.

Sikeres karrier zárása: a 747-esek 47 éve a Unitednél

A lehetséges magyarázatok egyike pedig, hogy a Boeing ebben a kategóriában kínált, 200 körüli ülésszámmal repült gépe, a 787-es, egyrészt sokkal drágább, másrészt a United hálózatának jelentős részén nincs szükség arra a különlegesen nagy hatótávolságra, amit a 787-es, vagy az európai versenytárs gépe, az A350-es kínál: a 767-ER „kényelmesen” repüli a belföldi vonalakat csakúgy, mint az Európa és az Államok keleti partvidéke közötti járatokat, épp a nyáron jelentette be a társaság a Newark–Róma nyitást, ugyancsak 767-esekkel. Mint emlékezetes, az egykori magyar nemzeti légitársaság is 767-esekkel repült interkontinentális járatokat, egyebek mellett New Yorkba és Pekingbe is Budapestről.

És még egy érdekes érv: a 767-es gyaníthatóan megfelelő és viszonylag olcsó átmenetet biztosít a Unitednak akár egy évtizedre is, amíg üzembe lépne a 787 és a 737 közti kategóriában a sokak által várt vadonatúj Boeing-típus. Talán napokon belül erről is többet tudhatunk, ha netán a közeledő Dubai repülőszalonon a Boeing, sokak reményei szerint, meghirdeti a 797-es programját.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!