2015 második felére csúszik a CSeries első, 100-as sorozatú, 110 személyes szériapéldányának átadása illetve forgalomba állítása, a 135 személyes CSeries 300-as pedig megközelítőleg hat hónappal később követi – ez az új menetrend, amelyet a Bombardier most hozott nyilvánosságra, vagyis az új 100–150 személyes utasszállító programja ismét alapos késést szenved.

(fotók: Bombardier)

A Bombardier közleménye szerint a program rendben halad előre, és az első teljesítményadatok az első két prototípus repülései alapján megfelelnek a gyártó várakozásainak. Azonban a berepülési program több időt vesz igénybe, mint azt korábban gondolták, annak érdekében, hogy „más tényezők mellett a repülőgép elérje az általános rendszer-érettséget a sikeres forgalomba állításra”.

A közlemény megfogalmazásaiból arra lehet következtetni, hogy a csúszás szükségessége már az első gép repülései során is nyilvánvalóvá válhatott. Mint akkor jeleztük, az FTV1 jelű prototípust az első három repülése után visszavitték további földi tesztekre, mert a gépen valamiféle rezonanciát, flatter-jelenséget észleltek. A részletek megint csak nem ismertek, de ha a gyári közlemény arról beszél, hogy az első repülés után már körvonalazódott a halasztás, akkor feltehetően a program csúszása legalábbis összefügghet ezzel a problémával is.

A közleményben a Bombardier utasszállító gépek divíziójának elnöke, Mike Arcamone ugyanakkor leszögezi, örömmel vették tudomásul, hogy „nincs szükség nagyobb tervezési változtatásokra”, ez bátorítja a céget az ügyben, hogy a CSeries hozza majd az ígért, igen kedvező üzemeltetési paramétereket.

A közlemény optimista hangvétele ellenére a kanadai gyártónak a csúszás feltehetően több mint kellemetlen. Olyan, amúgy valóban ígéretes programról van szó, amelynek lényege, hogy abban a kategóriában, amelyből a két nagy gyártó, a Boeing és az Airbus gyakorlatilag kivonult, mert már csak nagyobb gépek fejlesztését és eladását tervezi, a kanadai cég olyan új típust kínáljon, amely nem nagyobb gépek kisebb változata, hanem kifejezetten erre a kapacitásra lett tervezve a legmodernebb technológiákkal.

A típus rendelésállománya azonban most még csak 198 példánynál tart, ami egyelőre nem fedezi a fejlesztési költségeket, az olló pedig néhány új megrendelés ellenére tovább nyílik, hiszen a halasztás egyben a költségek növekedését jelenti, miközben újabb egy évvel tolódik el az első bevételek megjelenése a kanadai gyártó számláján. Ráadásul vannak olyan potenciális vásárlók, amelyek már korábban bejelentették, hogy csak a berepülési-légialkalmassági program lezárása után döntenek arról, megveszik-e a gépet vagy sem.

Mint arról korábban beszámoltunk, a forgalomba állítás legutóbb bejelentett határideje 2014 közepe volt, az első példány szeptember elején szállt fel, az eredeti tervek szerint hamarosan követte volna a második, de ennek szűzfelszállása csak mostanában, január első napjaiban volt. A két gép összesen húsz felszállásból kétszázötven órát repült, és még mindig kizárólag „direkt” üzemmódban működtették a fly-by-wire rendszert, vagyis a normál üzemmódhoz, amellyel a gépet majd forgalomban repülik, nem jutottak még el.

Az első tesztgépet a napokban repülik át a kanadai Mirabelből Kansasba, Wichitába, hogy kellemesebb időjárási viszonyok között folytathassák a programot. A harmadik példány „heteken belül” szintén csatlakozik a tesztgépek flottájához.

Egy amerikai minősítő a mostani bejelentésre úgy reagált, hogy az ő előrejelzése szerint a berepülési program lezárása és a légialkalmassági engedély megszerzése illetve az első szériagép forgalomba állítása valójában csak 2016-ra várható.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!