Amint a rastatti eset mutatja, az alagútépítés egyáltalán nem egyszerű mesterség. A svájciaknak viszont ez az életük értelme. Most éppen egy gigantikus teheráru-elosztó alagúthálózatot terveznek.

Az ötlet atyja Peter Sutterlüti logisztikai szakember, egyben a „Cargo Sous Terrain”-projekt vezetője. Szerénység nélkül közli, hogy csupán azt akarják bemutatni, milyen lesz a jövő logisztikája.

A vízió elég bátornak nevezhető: terveik szerint 2045-től sokmillió tonna mélyhűtött pizza, fűnyíró, ajakrúzs, építőanyag, kenyér és sajt érkezik egy alagútrendszeren Svájcon belül rendeltetési helyére. A rendszer 450 kilométer alagutat jelent, amely Svájc nagyobb városait köti össze. Számításaik szerint egy ilyen rendszer az utak terhelését negyven százalékkal csökkentené: teherautók, por és füst helyett ötven méterrel a felszín alatt elektromosan meghajtott kiskocsik futnak indukciós vágányokon.

Az alagutakban ilyen önműködő járműláncok mozognak a felhasználók között (képek forrása: cargo sous terrain)

Az alagút-keresztmetszet felső részében egy drótkötélpálya a könnyű terheket szállítja, például leveleket, postai csomagokat. Ez alatt futnak az automatikus teherszállító járművek és az alagúttalphoz közel még a közművezetékeknek is jut hely. A költségeket jelenleg 29 milliárd euróra becsülik.

Szándékaik helyességéről a szövetségi kormányt is sikerült meggyőzniük, amely egy törvényt is beígért a fáradozásokért cserébe. A projektnek utat biztosító törvényjavaslatot akkor fogadnák el, amikor az első kísérleti szakasz tervezésének költségvetése biztos lábakon áll. A rendszer tervezését és építését magánfinanszírozók biztosítják, legjelentősebbek közöttük a svájci posta, a két legnagyobb kiskereskedelmi lánc, a Migros és a Coop, és néhány árubiztosító társaság is.

Fecseg a felszín és hallgat a mély...

Az első alagútszakaszt Zürich és a „nemzeti raktárcsarnok” között tervezik megvalósítani. Ez a hely az Alpok és a Jura-hegység között terül el, Bázeltől, Berntől, Zürichtől és Luzerntől egyformán 60–60 kilométer távolságra. Itt lenne a teheráru-elosztás csomópontja és itt van a postának is a legnagyobb csomagközpontja, Härkingenben. A közelben, Neuendorfban települt le a Migros legnagyobb logisztikai centruma, nyolcvanezer termékfajtával.

Sutterlüti magyarázata szerint a Cargo Sous Terrainnel a ma ismert raktárházak feleslegessé válnak, mert a mozgó rendszer maga működik raktárként, a nap huszonnégy órájában. Ott ráadásul az áru teljes biztonságban van, mivel a teljes rendszer hozzáférhetetlenül, a földfelszín alatt helyezkedik el.

Egy felszíni logisztikai központ látványterve

Valóban, legfőbb ideje volt már, hogy az elektromos, telekommunikációs, szennyvíz-, gáz- és egyéb földalatti rendszerek magától értetődő működési rendjét valaki az áruellátásra is kivetítse! Ha a rendszerről újabb részletek látnak napvilágot, feltétlenül beszámolunk róla!

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!