Katasztrófavédelmi gyakorlat Földváron

Andrassew Dávid Igor   ·   2011.10.28. 21:00
kiskep_katved

Viharos gyorsasággal címmel szárazföldi és vízi katasztrófavédelmi mentési gyakorlatot tartottak pénteken Balatonföldváron. A rendezvényen bemutatót tartó, öt különálló egyesületből megalakult Somogy Mentőcsoport alapfeladata, hogy nagyobb káreseteknél a hivatásos szervek munkáját kiegészítsék, illetve a speciális szakértelmet, amivel rendelkeznek, biztosítsák a mentéshez. A Somogy Megyei Önkéntes Védelmi Bizottság elnökletével létrehozott csapat tagjai a Kaposvári Önkéntes Tűzoltó és Életmentő Egyesület – „KÖTÉL”, a Vízimentők Magyarországi Szakszolgálata Egyesület, az S.O.S. Zamárdi Regionális Rádiós Segélyhívó Alapítvány, a Balaton Rádióamatőr DX Klub és a Görgeteg Önkéntes Tűzoltó Egyesület. A gyakorlatot egy ötnapos továbbképzés előzte meg, amelyen a különböző szakterületek specialistái az egymással való együttműködést tanulták meg.

A gyakorlat előtt Dobai Sándor, az RSOE elnöke köszöntötte a résztvevőket<br>(fotók: Arnold Balázs)

A pénteki bemutató két részből állt, mindkét szimuláció alapja egy hidegfrontot követő orkánerejű szél által okozott vészhelyzet volt. Az első esetben három turistát ért baleset a közeli löszös partfalnál. Kezdetben a kiérkező tűzoltóknak fát kellett vágniuk, hogy megközelíthessék a sérülteket. Ezután a felállított drótkötélpálya segítségével kimentették először a legkevésbé súlyos felkarsérültet, heveder segítségével. A második turista sérülései, a szituáció szerint, az előzőnél sokkal súlyosabbak voltak, de eszméleténél volt. Őt vákuumágy segítségével menekítették ki. A harmadik, legsúlyosabb sérült mentését nehezítette, hogy nem volt eszméleténél. Az ő állapotát még a baleset helyszínén stabilizálták és felkészítették a szállításra. Mindhárom sebesültet a partfal tetején egy felfújható sátor várta, ahol az orvosok osztályozták a sebesüléseket.

A Kaposvári Önkéntes Tűzoltó és Életmentő Egyesület speciális mentőszere

A második részben az alaptörténet szerint egy vitorlás futott zátonyra, erről kellett kimenteni a legénységet. A mentésben az 500 lóerős motorral felszerelt, akár 90 kilométer/órás sebességgel is haladó, Rupert névre keresztelt sürgősségi mentőhajó mellett az 1954-ben, Vácott gyártott KH nevű hajó vett részt. A feladatuk szerint a sérültek mentése mellett – ha a búvárellenőrzés után lehetséges – a sérült vitorlást a balatonföldvári kikötőbe kellett vontatni.

A BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóságnak gazdasági főigazgató-helyettese, Tollár Tibor a gyakorlatot megelőzően beszámolt róla, hogy a viharjelző rendszer működésével kapcsolatos, tavasszal megígért fejlesztések közül számos megvalósult. Ilyen például, hogy idén a Balatonnál huszonkilenc stabil és tizenöt mobil állomás működött, továbbá a Velencei- és a Tisza-tóra ígért két állomás mellett egy a Fertő tavon is üzemelt. Ezenkívül korszerűsítették a vezérlést és lehetővé tették a többzónás riasztást is. Mindezek mellett megteremtették további fejlesztések lehetőségeit is. Ilyen például, hogy a Tisza-tónál további három állomást telepítenek 2012-re, de a Velencei-tónál is kiépül még egy állomás. Szintén a nagyon fontos fejlesztések közé sorolta a tábornok, hogy a Tisza-tó riasztási rendszere egybe lett kötve a Velencei-tó és a Balaton rendszerével. Így a jelzéskiadás is egyszerűsödött.

A VMSZ KH és Rupert nevű hajói a balatonföldvári kikötőben, bevetésre várva

Ezek mellett egy új kísérletbe is kezdtek, a LED-es lámpák tesztelése is megkezdődött. Ez fontos az energiatakarékosság miatt, és kevésbé zavarja majd a pihenő lakosságot, azoknak pedig, akiknek a jelzést szánják, láthatóság szempontjából sokkal hatékonyabb lesz – sorolta a fejlesztéseket Tollár Tibor. Ha a kísérlet sikerrel zárul, az időszakos karbantartás során lecserélik a jelenlegi lámpákat, ha pedig több forrásuk lesz, a folyamaton gyorsítani fognak – tette hozzá.

Az Országos Meteorológiai Szolgálat elnöke beszédében a 2011-es viharjelzési szezont jó szezonnak értékelte. Emlékeztetett a Kékszalag verseny meteorológiai biztosítására, ahol 80 kilométer/órát meghaladó szél volt, de emberéletben nem volt veszteség, mert a katasztrófavédelem és a vízirendőrség időben ki tudta menteni a háromszáz hajó legénységét a kapott információk segítségével. A meteorológiai viszonyok miatt többször elhalasztott Balaton-átúszást is példaként említette Dunkel Zoltán.

Az OMSZ elnöke a fejlesztéseket említve beszámolt róla, hogy idén pályázati pénzből a szolgálat vásárolt egy „szuperszámítógépet”, és be tudták indítani a kistérségi riasztórendszert, aminek köszönhetően mostantól nemcsak a régiókra, hanem 147 kistérségre is tudnak egyenként lebontva riasztást kiadni.

Heizler György ezredes, a Somogy MKI vezetője ismerteti a gyakorlat során elvégzett feladatokat

Dunkel Zoltán sajnálatának adott hangot az Országos Meteorológiai Szolgálatnál az elmúlt 10 évben tapasztalható folyamatos költségvetési és létszámbeli csökkentések miatt. Mint mondta, a jövőre tervezett költségvetési számok nem teszik lehetővé, hogy az ideihez hasonlóan, széleskörűen biztosítsák a viharjelzést a négy legnagyobb magyar tóra. Ha nem változnak a számok, szűkíteni kell – mondta. A maguk részéről mindent elkövetnek majd, hogy teljesítsék a kötelességeiket, de van egy olyan szint, ami alapján ezt már nem tudják megtenni – figyelmeztetett az elnök.

A Somogy Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság ezredese az Indóház Online kérdésére elmondta, hogy nyolc közép-európai ország meteorológiai szervezetei együttműködnek az INKA-projektben a rövid távú katasztrófavédelmi előrejelzések érdekében. Ennek célja, hogy egy kilométeres felbontással tudjanak információkat kapni. A program vezetője az osztrák meteorológiai intézet, Magyarországról az Országos Meteorológiai Szolgálat, illetve Somogy Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság vesz benne részt. A feladatuk, hogy folyamatosan visszajelzéseket adjanak arról, mennyire válnak be az előrejelzések, illetve finomítsák azt, hogy milyen információkra van szükség. A tervek szerint 2013 végére befejeződik a tesztüzem, majd az adatok feldolgozása után Közép-Európában bevezethető lesz a rendszer – ismertette a terveket Heizler György.

Egy sérült a partfal bokrai között<br>A képre kattintva megtekintheti a mentésről készült felvételeinket

Kapcsolódó hírek