A közleményt szó szerint idézzük:

„Hétfőn, január 2-án 18 óra 55 perckor, a Budapest–Cegléd–Záhony fővonalon, Ceglédbercel-Cserő és Cegléd állomások között a nyílt pályán, a Záhonyba tartó 616-os számú InterCity vonat nekiütközött az előtte lévő, Ceglédig közlekedő 2846-os számú személyvonatnak. Az ütközés következtében egy személy súlyos, négy személy könnyebb sérülést szenvedett, mindkét szerelvényben és az InterCity vonat mozdonyában jelentős anyagi kár keletkezett.

A Közlekedésbiztonsági Szervezet ügyeletére az eseményt a MÁV Zrt. jelentette be.

A több mint négy órás helyszíni szemle, a helyszíni tanú meghallgatások, és a mozdonyok adatrögzítőiből kinyert adatok alapján a baleset lefolyása az alábbi volt.

A 2846-os számú vonat mozdonya Budai út megállóhelyen szolgálatképtelenné vált műszaki meghibásodás miatt. A forgalom lebonyolításáért felelős személyzet úgy döntött, hogy a személyvonat mögött közlekedő 616-os számú InterCity vonat fogja betolni a 6,5 kilométer távolságra lévő Cegléd állomásra a meghibásodott szerelvényt.

Az InterCity ráállt a személyvonat végére, a vonatbefolyásoló berendezést a mozdonyvezetők mindkét vonaton olyan üzemmódba kapcsolták, amely legfeljebb csak 40 kilométer/óra sebességet enged meg. Az InterCity megkezdte a meghibásodott szerelvény tolását Cegléd felé. A vonatok közel 40 kilométer/óra sebességre gyorsultak fel.

Hétszáz méter megtétele után az InterCity vonat mozdonyvezetője a tolást megszüntette, és kissé lemaradt a személyvonat mögött. A személyvonat mozdonyvezetője az enyhén lejtős pályán megpróbálta a sebességhatár alatt tartani a szerelvényét, a vonatbefolyásoló berendezés azonban a 40 kilométer/óra sebesség elérését érzékelte, ezért automatikusan vészfékezést kezdeményezett. Az InterCity vonat mozdonyvezetője amikor észlelte az előtte lassuló vonatot, gyorsfékezést alkalmazott, de ennek ellenére 33 kilométer/óra sebességgel nekiütközött a fékezés miatt már csak körülbelül 13 kilométer/óra sebességgel haladó személyvonatnak.

A helyszíni szemlével párhuzamosan a KBSZ vizsgálóbizottsága megkezdte a további adatgyűjtést is. Folyamatban van a vonatok személyzete és a forgalomirányító személyzet közötti beszélgetést rögzítő hangfelvételek, illetve Cegléd állomás biztosítóberendezése által rögzített adatok beszerzése. Ezek kiértékelése az elkövetkezendő napokban történik meg.

A vizsgálóbizottság a továbbiakban adatgyűjtést és elemzést fog végezni arra vonatkozóan, hogy a vasúti utasításrendszer milyen előírásokat tartalmaz ilyen esetekre, a személyszállító vonatok utasainak menekítésére az eseményt követően milyen intézkedések születtek és, hogy milyen egyéb emberi és szervezeti tényezők járulhattak hozzá közvetlenül és közvetett módon a baleset bekövetkezéséhez.

A Közlekedésbiztonsági Szervezet megállapításai alapján, amennyiben azt szükségesnek látja, biztonsági ajánlásokat fog megfogalmazni a hasonló események bekövetkezésének megelőzése céljából.”

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!