Kecses, kompozit, elektromos, tolólégcsavarokkal

iho   ·   2017.06.25. 08:45
cim

A nagy gyártók nagy üzletei árnyékában talán ezalkalommal kisebb figyelem kísért néhány érdekes újdonságot, a legérdekesebb egyike ráadásul a jövendő gyártó korábbi ígérete ellenére sem prototípus, sem mock-up formájában nem jelent meg, csak mint koncepció. Ezzel együtt sokak figyelmét keltette fel az izraeli start-up, az EViation csinos, és nyugodtan mondhatjuk, ígéretes fejlesztése.

A hat–kilenc utassal, kétfőnyi személyzettel, de a jövendő gyártó szerint autonóm irányítással is repülhető üzleti gép ugyanis az elektromos meghajtású tervek sorában foglal el különleges pozíciót, ugyanis nem valamiféle meglévő kisgép átépítéséből eredeztethető, hanem kifejezetten erre a rendszerre épülő elképzelés, eléggé eredeti elrendezéssel.

Egyfelől rendkívül elegáns de rendkívül kis átmérőjű, teljesen kompozitból épülő törzs az, ami vonzza a tekintetet, Burt Rutan legszebb alkotásait idézi, illetve talán a Piaggio Avanti ívelt törzskialakítására emlékeztet. És rögtön magyarázza is, miért szerepel a tervekben elöl és hátul is lépcső és ajtó, ellentétben az üzleti gépek szokásos egyajtós elrendezésével: olyan karcsúnak látszik, hogy nem is igen lehet a belsejében mozogni.

A másik érdekesség a motorok elrendezése: a fő meghajtó egy, a törzs végére, a pillangó-vezérsíkok mögé telepített nagy elektromotor és tolólégcsavar, illetve a szárnyvégeken egy-egy kisebb propeller, az áramvonalazott burkolatban pedig nyilván a két kisebb elektromotor. Ezen a ponton van némi bizonytalanság, egyes leírások a szárnyvégeken húzó légcsavarokat említenek, de mind a képek, mind a cég honlapján szereplő adatok egyértelműen itt is toló légcsavarokról szólnak. Ráadásul a tervezők egyike szerint a szárnyvégi propellerek állásszögének változtatása szoftvervezérléssel „besegít” az oldalkormánynak is.

Az ígért paraméterek: a mai hasonló nagyságú business-jetekhez képest kevés, a mai elektromos gépekhez képest ígéretes hatótávolság és sebesség, amelynek magyarázata a funkcionális tervezés, és a könnyű szerkezet: ezer kilométer 240 csomós utazósebességgel. Ráadásul a kabin nem hermetizált, vagyis az utazómagasság mindössze háromezer méter. A cég azonban már dolgozik a következő, nagyobb, de hasonló felépítésű gépen, amely már tizenhárom utassal, hermetizált kabinnal, 10 ezer méteres utazómagasságban közlekedne.

Viszont ez annyit jelent, mondja a cég, hogy például Szöul és Peking, a Szilicium-völgy és San Diego, vagy a kedvelt atlanti üdülőhely Martha’s Vineyard és Boston között repíthetné minimális üzemi költségek mellett, maximum két és fél órás utakon, csendesen és szennyezésmentesen utasait egy töltéssel a gép.

A sokak szerint nem túl reális terv szerint a típus már 2021-ben repülne, sőt, nem csak prototípusként, hanem mint már típusalkalmassági engedéllyel rendelkező kis utasszállító, de a cég úgy gondolja, nincsenek különösebb hatósági nehézségei a típus bevezetésének.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.