A négyes metró és a vele együtt épült új aluljáró átadásával, valamint a kapcsolódó felszíni átalakítások eredményeképpen jelentősen megváltoztak az utasáramlási irányok a Kelenföldi pályaudvaron. Manapság már csak a pályaudvart a 19-es és a 49-es villamosokkal megközelítő utasoknak esik útjába a romos állapotban lévő épület, az utasok döntő többsége nagyívben elkerüli azt, illetve csak akkor megy oda, ha nemzetközi vagy belföldi jegyét hagyományos módon, pénztárban szeretné megváltani.

De már emiatt sem kell sokáig felkeresni az épületet, ugyanis a Magyar Nemzet információi szerint A MÁV-Start a nyár folyamán leköltözteti az aluljáróba a jelenleg még az épületben lévő pénztárait, és az épületet kiürítik, az 1861-ben létesült, műemléki védettségű felvételi épület vasúti funkciója ezáltal végleg megszűnik. Az épületen legutóbb 1984-ben végeztek felújítást, a rekonstrukció ezért nemcsak szükséges, de az Etele tér városközponti fejlesztéseinek tükrében kívánatos is lenne, azonban több mint valószínű, ha ezt valaki elvégzi, az nem a vasúttársaság lesz. További sorsáról még nem született döntés, az sem kizárt, hogy értékesítik.

Az elmúlt évtizedekben nemigen viselte gondját a vasút, néhány hét múlva pedig végleg elengedik a kezét (fotók: Joó Ferenc)

A tér multimodális közlekedési csomópont funkciója ezzel egyidejűleg tovább bővül, a tervek szerint jú­lius elején átadják az 1-es villamos meghosszabbított, Etele úti szakaszát és az új végállomást. Sajnos a 19-es és a 49-es villamos végállomásának áthelyezése az 1-es villamos új végállomásához egyelőre meghiúsult. Az ügyben megkérdezett újbudai önkormányzat szerint a közösségi közlekedési hálózat fejlesztése a főváros területén a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) Zrt. feladatkörébe tartozik, a villamos-végállomások esetleges jövőbeni összevonásáról az önkormányzatnak jelenleg nincs információja. Ugyanakkor más források szerint az új nyomvonalon, vagyis a Somogyi Béla utcán megépítendő villamospálya az ott lakók parkolási lehetőségeit szűkítette volna, és a vélhető lakossági tiltakozás miatt éppen a kerület állította le a fejlesztést. Szerencsére az új végállomást úgy építették meg, hogy az alkalmas legyen a 19/49-es villamosok fogadására is, így ha zöld jelzést kap a projekt, akkor nem kell már emiatt átépíteni, legalábbis a váltókörzetet, meg a tároló vágányokat nem.

A jelenleg semmiben végződő vágány lesz a Somogyi utca felé tartó villamosok induló vágánya, ha egyáltalán lesz valami az elképzelésből

További változást jelent az Etele téren, hogy az egykori 7-es gyorsbusz család végállomása a régi pályaudvari épület előtt jórészt már használaton kívülre került. Ennek a sorsával kapcsolatban a kerület azt válaszolta, hogy a tér a fővárosi önkormányzat tulajdonában van, ezért a terület rendezése fővárosi feladat.

Ugyanakkor Újbuda önkormányzata fontosnak tartja, hogy az autóbuszok által használt, ma teljes egészében burkolt terület gyalogos használatú városi köztérré alakuljon át, ahol jelentős mértékű lesz a növényzettel borított felület. Mint írták, egy korábbi szerződés alapján már elkészült a tájépítészeti terv az Etele tér átalakítására.

Az új dél-budai városközpont látványát alapvetően meghatározza a jelenleg is épülő, őszre szerkezetkész állapotba kerülő plázaépülete. A főbejárati homlokzatot Magyarország legnagyobb, 1200 négyzetméteres üvegfal szerkezete, valamint a homlokzaton térben kiugró és visszahúzott dobozszerkezetek formavilága határozza majd meg.

Nem újdonság egyébként a jegypénztárak aluljáróba költöztetése: két és fél évvel ezelőtt már szó volt erről az elképzelésről.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!