Két érdekes incidensre figyelt fel a repülővilág az elmúlt napokban, az egyikre különösen sokan kapták fel a fejüket: már megint egy Air Canada-gép, megint egy A320-as, már megint San Francisco repülőterén. Mint emlékezetes, a légitársaság azonos típussal repült járata ugyanazt a 28-as jobbpályát közelítette egy augusztusi éjszaka, de a személyzet a pálya helyett a párhuzamos gurulóútra helyezkedett, és valóban a legutolsó pillanatokban startolt át a géppel, és kerülte a gurulóúton lévő, felszállás előtt várakozó vagy mozgó utasszállítókat.

A mostani hétfői incidensben a C-GPWG lajstromjelű gép személyzete megkapta és vissza is igazolta a végső megközelítés fázisában, helyi idő szerint délután kettő körül a leszállási engedélyt a 28-as jobb pályára, amikor az előtte landolt gép elhagyta ugyan a pályát, de a párhuzamos 28L előtt meg kellett, hogy álljon a Tango gurulón, és mivel a két pálya meglehetősen kis távolságra van egymástól, ez veszélyes közelséget jelentett volna a következő érkezővel. A torony ezért átstartolásra utasította a kanadai gépet.

(fotó: Airbus)

Két másodperc telt el válasz nélkül, a toronyirányító megismételte az utasítást, de ismét nem kapott nyugtázást. A torony összesen hatszor szólította fel az Air Canada 81-est, hogy startoljon át, de egyszer sem volt erre válasz. A toronyból a személyzet ekkor a szabványos, vörösen villogó fényjellel próbálta figyelmeztetni a gépet, ami a leszállás megszakítására adott volna utasítást, a járat mindennek ellenére landolt: szerencsére addigra a másik gép tovább tudott gurulni, és megszűnt a veszélyes közelség.

A leszállás után a torony még háromszor hívta a gépet, amíg végre a 320-as személyzete jelentette, hogy rádióhibájuk volt. Az irányító erre a következő szavakkal reagált: „that’s pretty evident”, pestiesen talán úgy mondhatnánk: „vettem észre...” Az ügy kivizsgálását az FAA azonnal megkezdte, a légitársaság egyelőre csak annyit közölt, hogy a járat pilótái sajnálatos mód nem vették a torony rádió-üzeneteit. A netes hozzászólók egyike tömören úgy fogalmaz: „No radio, go around”, vagyis maga a kommunikáció megszakadása is ok arra, hogy a gép átstartoljon.

(fotó: Boeing)

A másik incidens során egy hatalmas teherszállító került kellemetlen közelségbe a hegyekkel még szeptember 25-én, helyi idő szerint éjfél előtt nem sokkal Hongkong közelében. Az Atlas Air N856GT lajstromjelű 747-8-as cargogépe az alaszkai Anchorage felé indult. Felszállás után nem sokkal a gép az indulási eljáráshoz képest túl korán, és ennek következtében túl alacsonyan jobbfordulóba kezdett, ami egyenesen Lantau sziget hegyei felé vitte.

A környék lakosait nem kevéssé rémítette meg a szokatlan kurzuson és alacsonyan repülő gép, amely végül is mindössze 670 láb, azaz alig több mint kétszáz méter magasan húzott el a hegy felett, majd később a gép visszatért az indulási eljáráshoz, és tovább repült úti célja felé. Az Aviation Herald azért vette most elő az esetet, mert Hongkong polgári légihatósága hétfőn kiadta az incidensről az előzetes jelentést – majd kedden visszavonta.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!