A spanyol vasútvállalat, a Renfe nem bízik benne, hogy büszkesége, az AVE nagysebességű vonat Mekka és Medina között, melyek a vasúti infrastruktúrafejlesztő társasággal, az Adiffal együtt kivitelezne, rentábilis lehet. A 450 kilométer hosszú pálya kiépítését célzó projektben eredetileg évi hatvanmillió utassal számoltak. A jelenlegi számításokban ez a szám lecsökkent három- és ötmillió közé.

A Renféből származó belső információk szerint sem a vasútvállalat, sem az Al Shoula-konzorcium – amely tizenegy, a projektben résztvevő vállalatot fog össze – nem tartja megbízhatónak az eredeti igényszámítást. Ennek ellenére a vasútvonalnak 2019 szeptemberétől üzemelnie kellene, miután a szaudi kormánnyal sikerült megállapodni az eredetileg 2018 december végi határidő további kitolásáról.

Nagysebességű vasút a sivatagban (forrás: railwaypro.com)

A Renfe egy újabb hatástanulmányt rendelt meg egy külső szakértőnél – a holland Royal Haskoning tanácsadócégnél – melynek alapján ki szeretné alakítani az új, reális igénybevétel alapján vállalható stratégiáját, elkerülendő, hogy a várttal ellentétben alacsonyabb utasszám a vállalatnak kritikus pénzügyi veszteséget okozzon. A 2011-ben elnyert üzemeltetési pályázat alapján a Renfének és az Adifnak tizenkét éven át kell közlekedtetnie a vonatokat és karbantartani a pályát.

A jelentések most arról szólnak, hogy a túlságosan felülbecsült utasszám miatt túl nagyra méretezték a vonal állomásait, és valószínűleg a harminchat, a Talgo-nál beszerzett nagysebességű szerelvényből sem lesz szükség ennyire. A szerelvények karbantartására három külön depó is épült. A pesszimista jóslatok szerint az üzemeltetés tizenkét éve alatt eurómilliárdokban mérhető ráfizetéssel lehet majd számolni.

A jövőre megnyíló vasútvonalon a két vallási kegyhely közötti 450 kilométeres távolságot a vonatok három köztes megállással (Jeddah, Rabigh és King Abdulaziz International Airport) két óra tizenöt perc alatt fogják megtenni, miközben háromszázas tempót futnak. Az állomásokat az iszlám építészeti jegyeit a high-techbe átforgató építészeti koncepció jegyében neves építészirodák, a Buro Happold és a Foster and Partners tervezték, lesz ott minden földi jó, külön csarnokkal az érkező és induló utasoknak, a szokásos pályaudvari felszereltségen túl óvóhelyekkel és ezer fős befogadóképességű mecsetekkel, helikopterleszállókkal.

A mekkai állomás látványterve (forrás: Foster and Partners)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!