A Maros Megyei Tanács még az éven átvenné az egykori nyárádmenti kisvasút Nyárádtő és Vármező között futó töltésének kezelési jogát a romániai közlekedési minisztériumtól: a területen kerékpárutat hoznának létre – jelenti a Krónika.ro.

A Marosvásárhely és Szováta között lassan billegő kisvasutat bő két évtizede az akkori szállításügyi miniszter, Traian Băsescu állíttatta le a vonal bevételéhez képest túl nagy kiadásokra hivatkozva. Az évek alatt vonatokat úgynevezett maxitaxik váltották fel, a sínek java részét ellopták, az állomásépületeket téglánként elhordták, az útátjárókban a síneket leaszfaltozták, és a töltést is visszahódította a természet. A Vármező és Szováta közötti rövid szakaszt azonban elkerülte az enyészet, mivel a turistaidényben egy magánvállalkozó gőzmozdonyos turistavonatokat működtet. A vonal marosvásárhelyi végén is járt még néhány éve kirándulóvonat, inkább kevesebb, mint több sikerrel.

Kerékpárútként hasznosítanák újra Erdélyben az egykori nyárádmenti kisvasút Nyárádtő és Vármező közötti szakaszának töltését (fotó: Boda L. Gergely, Krónika.ro)

Péter Ferenc megyeelnök, Szováta korábbi polgármestere elmondta: kérvényezték a szállítási minisztériumtól a kisvasút Vármező és Nyárádtő közötti szakaszának átvételét. A kerékpárút kialakítása már korábban is tervben volt, azonban akkor a kivitelezést a bürokrácia és forráshiány akadályozta meg. Az érintett települések egyhangúan az ötlet mellett állnak, mivel a nyárádmenti térségben is egyre nagyobb az igény a kerékpáros turizmus iránt, ráadásul a kerékpárút létrehozása sokkal olcsóbb és hasznosabb, mint a kisvasút újjáépítése. A legnagyobb probléma a szükséges engedélyek megszerzése, ami hasonlóan körülményes, mint egy autópálya építése esetén.

A kerékpár­útban Vármező polgármestere is lát fantáziát, de a település és a közeli Mikháza közötti szakaszon a sínek visszaépítését is támogatná, már csak azért is, mert kolostortemplomával Mikháza is érdekes turistacélpont lehetne a jelenleg csak Szováta és Vármező között ingázó turistavonat utasai számára. A polgármester a vármezői állomás helyén egy apró vasúti múzeumot is kialakítatna. Vármező és Szováta között a töltéssel párhuzamosan lehetne kiépíteni a bringautat, Szováta és a szomszédos Hargita megyei Parajd polgármesterei pedig arról tárgyaltak, hogy a kerékpárút a két település között vezető, használaton kívüli erdei úton futhatna. Ha jutna rá pénz, akkor a néhány kilométeres szakasz aszfaltburkolatot kapna, forrás híján pedig elég lenne kövekből kiépíteni.

Az egykori marosvásárhelyi kisvasút hálózata szaggatott kék vonallal jelölve látható Románia vasúti térképének részletén (forrás: cfr.ro)

Nyárádkarácson polgármestere szerint a Nyárádtő és Ákosfalva közötti vasúti töltést, valamint a kétoldalt húzódó biztonsági sávot elkerülő útként is lehetne hasznosítani. Erre elég nyomós oka is van a két településnek: annyi teherutó kerüli el Marosvásárhelyt Nyárádtőn és Ákosfalván keresztül, hogy a főúton található házak falai repedeznek, és a gyenge minőségű aszfaltút is gyakran tönkremegy a kamionok súlya alatt. A megyei tanács minden éven jelentős pénzt fordít a Kolozsvárt Brassóval összekötő autóút lerövidítésére használt, tizenöt kilométer hosszú, keskeny és kanyargós útszakasz helyrehozására. Az A3-as autópálya Aranyosgyéres–Nyárádtő szakaszának átadása után pedig még többen fogják választani az észak-erdélyi folyosót, így aki Brassó vagy a Székelyföld irányába tart, Nyárádtőnél Ákosfalva felé fog kanyarodni. A végső megoldást egy új útszakasz építése jelentené, amire a vasúti töltés alkalmas lehet.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!