Keresik az amerikai elnök új helikopterét

iho/repülés   ·   2012.12.19. 17:00
cim

Újra indul a „Marine One" pályázat, az amerikai haditengerészet ajánlatokat kér a VXX programra, az amerikai elnöki helikopterflotta típusváltására. A kiírás egyik kitétele szerint olyan típust keresnek, amelynek alapváltozata jelenleg is gyártás alatt van. Ez a követelmény is jelzi, hogy a dolog sürgős: a jelenleg az amerikai elnököt szállító Sikorsky VH3D és a VHJ-60N példányai már nagyonis megértek a cserére.

A hivatalos tenderkiírás feltehetően a jövő évben jelenik meg, de már most várják az előzetes jelentkezéseket, mégpedig, ezt a Flight International nevű szaklap is többször hangsúlyozza, gyártásra és használatra érett típussal és fődarabokkal, az ajánlat nem tartalmazhat még kialakításra váró technikai megoldásokat.

Lassan üzemidejük végéhez érnek az öreg VH-3-asok

A jelentkező kell, hogy garantálja az elnököt és más fontos állami vezetőket szállító helikopterek megfelelő belső kialakítását, és a szükséges fejlett kommunikációs rendszert is. A gépeket, csakúgy, mint a mostani flottát, a tengerészgyalogság egyik speciális repülőegysége üzemelteti.

A várható jelentkezők: az AugustaWestland/Northrop Grumman, a Bell, a Boeing és egy másik társulás, a Sikorsky/Lockheed, utóbbi feltehetően az S-92-est ajánlja majd. A dolog érdekesége, hogy az AugustaWestland/Northrop Grumman csapat ugyanannak a típusnak egy kiforrottabb változatával próbálkozik, amely korábban egyszer már meg is nyerte a pályázatot.

A US101 már repült Washingtonban is, de lefújták a programot, most megint próbálkoznak vele az új tenderen

A tender ugyanis nem az első, amelyen megpróbálják megtalálni az elnöki helikopterflotta gépeit: néhány évvel ezelőtt a az AugustaWestland még a Lockheed együttműködésében nyert, akkor nagy feltűnést keltve, ugyanis egy európai típus, az EH101-es, később AW101-es Merlin lett volna az amerikai elnöki alapgép. Azonban a típus körüli, az európai használók körében is tapasztalt problémák, és a drasztikus költségtúllépés miatt 2009-ben lefújták a programot.

A megbízhatóság, a megfelelő sebesség és hatótávolság mellett a helikopternek teljesítenie kell még egy fontos feltételt: szállítható kell, hogy legyen a légierő C-17-es gépein.

Kapcsolódó hírek