A szükséges dokumentumok beszerzése csak addigra valósulhat meg – mondta el Marian Paun, a romániai vasútreform-hatóság (ARF) elnöke. Habár a vasúttársaság személyszállítási ága, a CFR Călători eredetileg 2017 végével bezárólag tervezte a tender kiadását, a projektért felelős ARF jócskán későbbre, 2018 októberére tolta ki a határidőt. Az úgynevezett Általános Közlekedési Főtervben ajánlottak alapján nemrégiben létrehozott hatóság legfőbb feladata a vasúti szektor hatékonyságának javítása. A célok között szerepel új járművek – dízel- és villamos mozdonyok, valamint személykocsik – beszerzése, ami a CFR Călători vezérigazgatója, Szentes József szerint is, a meglehetősen koros gördülőállományt tekintve igencsak szükséges a romániai regionális közlekedés fejlődéséhez. A nyilvános közbeszerzési eljárást csak azt követően lehetett elindítani, hogy a reformhatóság idén júniusban megkezdte tevékenységét, ezzel Romániában alkalmassá váltak a körülmények ahhoz, hogy uniós finanszírozás is segíthesse a vasúti szektor megújulását – jelenti a Railway Pro.

Az Aradon készre szerelt Desirók a CFR Călători legmodernebb járművei között szerepelnek. A vasúttársaság gördülőállományára igencsak ráférne a vérfrissítés (fotó: T. Hámori Ferenc)

A 2016. októberi kormányhatározat-tervezet szerint az ARF száztizenkilenc alkalmazottat foglalkoztat a kezdeti ötven fő, plusz öt, az elnöki kabinetet működtető hivatalnokhoz képest. Ezeket a pozíciókat a következő hat részlegbe szervezték be: külkapcsolatok, belső ellenőrzés, jogi szolgálat és emberi erőforrások (HR), információs rendszerek, gazdasági főigazgatóság, valamint gördülőállományi főigazgatóság. Ez utóbbi a nyilvános közbeszerzésekkel, a gördülőállomány lízingelésével és nyomon követésével, valamint a vasúthálózat stratégiai, hatékonysági és átalakítási feladataival foglalkozik.

A vasútreform-hatóságot a román közlekedési minisztérium javaslatára hozták létre abból a célból, hogy felgyorsítsa az uniós források felhasználásával zajló újjármű-beszerzéseket. Továbbá az ARF az egyedüli kedvezményezett a személyszállító járművek beszerzése számára az úgynevezett Nagyszabású Infrastruktúra Operatív Programon (POIM) keresztül elérhető négyszázmillió euróhoz.

A járműbeszerzések hiánya a vasúti szektort egyre inkább megakadályozza abban, hogy kiszolgálja az utasok mobilitási igényeit, ami közép és hosszú távon katasztrofális eredményekhez fog vezetni. A CFR Călători által végzett számítások szerint az utaskilométerek mennyisége a jelenlegi tendenciákat figyelembe véve 2030-ra, jelentősen hetvenöt százalékkal eshet vissza. Az Általános Közlekedési Főterv 2020-ra huszonegy százalékos csökkenést, 2030-ra pedig további negyven százalékos visszaesést prognosztizál. A CFR Călători jelenleg nyolcszázhetven személykocsit, valamint százhuszonhét motorkocsit és motorvonatot üzemeltet. A jobb híján mozdonyok és személykocsik korszerűsítését is célul tűző vasúttársaság 2011 óta nem kapott támogatást járműbeszerzéshez.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!