Késik a legkisebb új Embraer, az USA pilótái nem akarják...

iho   ·   2016.12.06. 08:45
1300th_cim

Nem érdemes típusalkalmassági engedélyt szerezni és forgalomba állítani az új típust 2021 előtt, amíg nem változik a helyzet az észak-amerikai piacon – hangzik a brazil Embraer meghökkentő közleménye modernizált E2-es típuscsaládjának 175-ös, vagyis legkisebb tagja ügyében. A sikeres gyártó ezt a döntését az Egyesült Államok légitársaságai és pilótaszervezetei közötti jelenlegi megállapodás miatt hozta, amelyről a tárgyalások legközelebb csak 2019-ben indulnak meg, tehát a típusnak kedvező változás maximum a rákövetkező évben léphet életbe.

A tervezett E2-család legkisebb tagja is hetvenhatnál több utast szállít majd

A történet lényege, hogy a most érvényes megállapodás a pilótaszervezetekkel kizárja, hogy 86 ezer fontnál, vagyis 39 tonnánál, illetve 76 utasnál többet szállító gépek regionális vonalakon repüljenek az Egyesült Államokban. A szakszervezeteknek a lényeg az, hogy ily módon a légitársaságok nem próbálkozhatnak a rövidebb járatokon azzal, hogy nagyobb gépeket beállítva csökkenthessék a szükséges járatok, illetve gépek számát, és így a légitársaságok nem tudnak létszámot sem csökkenteni a regionális hálózaton. A megállapodás tehát úgymond telibe találja a 76 üléses legkisebb E2-es típust, amelynek a gyári adatok szerint a maximális felszállósúlya 44,8 tonna, az utaskapacitása pedig 80–90 személy.

Egyébként az elmúlt évtizedek ez ügyben amúgy is ellentmondásosak voltak az Embraernek, amely a kilencvenes években igen sok Embraer 135/140/145 típusú, farokhajtóműves gépet adott el az amerikai légitársaságoknak, illetve azok regionális partnercégeinek és leányvállalatainak, amelyek üzemeltetése azonban az alacsony ülésszám mellett (37–50 utas) gazdaságtalannak bizonyultak.

Az első, 190-es E2 tavasszal szállt fel először, az E2-175 ráér 2020-ra

Az egy utasra számított fogyasztás meglehetősen magas volt, és ezt a gépcsaládot 2012 óta nem is gyártják (csak az ezeken alapuló, meglehetősen sikeres Legacy business-jet családot). Hasonlóan leállt a szintén alacsony ülésszámmal repülő legkisebb Bombardier regionális jetek gyártása, vagyis a CRJ-100-200-as sorozaté.

Az Embraer E-jetjei nagyon komoly piaci sikert hoztak, de az első sorozatból a legkisebb 170-es is 70–80 személyes. A sikerre jellemző egy szintén friss hír, miszerint a kínai Tianjin Airlines vehette át ennek a gépcsaládnak az ezerháromszázadik átadott példányát. A típuscsalád Európában is népszerű, hogy csak két példát mondjunk, a LOT éppúgy alaptípusként használja, mint az Austrian, és még vagy 400 gépre van a gyártónak érvényes rendelése ezekből a gépekből.

A jelenlegi Embraer-regionálisok is rendkívül népszerűek

A társaságok ugyanakkor szintén komoly mennyiségben, már 272 példányban vásároltak a továbbfejlesztett, új GTF-hajtóművekkel és szárnnyal, részleges fly-by-wire repülésvezérléssel készülő E2-családból, az opciós lekötések száma 275. Az új sorozatból a legkisebb verziót ki is emelték, marad a legkevesebb 80 üléses 175, a 114 személyes 190, és az akár már 144 utassal is repültethető 195. Vagyis ennek a gépcsaládnak a fejlesztésében is elsődleges szempont volt, hogy a légitársaságok ugyanabban a kategóriában a nagyobb kapacitású gépeket keresik – kivéve, ha a szakszervezetek érdekei ütköznek az üzleti megfontolásokkal.

Az E2-esek első változatának első példánya, egy 190-es egyébként idén tavasszal teljesítette szűzfelszállását. Az Embraer pedig bejelentette, hogy csak a 175-ös programját tolja ki egy-másfél évvel, a 190-es és 195-ös E2-változatok menetrendje változatlan, az egyik 2018-ban, a másik 2019-ben állhat szolgálatba.

Az ezerháromszázadik forgalomba állított E-jet kínai szolgálatban

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek