Későn kezdett fékezni a TGV-vezér

iho   ·   2015.11.26. 11:15
400tgv

A tragédia november 14-én történt Eckwersheim közelében a Strasbourg–Párizs vonalon. Egy még át nem adott pályaszakaszon próbázott a TGV-szerelvény, amikor a Rajna–Marne-csatorna közelében kisiklott. A vonat egy része kigyulladt, másik része a hídról a csatornába zuhant. A szerelvényen 49-en utaztak, heten meghaltak, sokan megsérültek.

A francia vasúttársaság hamar tisztázta, hogy nem terrorcselekmény történt, túl gyorsan ment a vonat. Erről találtunk most egy igen beszédes ábrát, a TGV út-idő grafikonját. Ha 340-nel robogunk, egy kilométer nagyon hamar eltelik. Tizenegy másodperc, amennyivel később kezdett fékezésbe a vezér – ezúttal végzetes hiba volt. A vonat a kisiklás pillanatában 243 kilométer per órával, 60-nal többel ment a kelleténél, de volt olyan pillanat is, ahol csaknem százzal haladt gyorsabban a megengedettnél.

Ennyit számít!

A 2013 nyarán Santiago de Compostela mellett történt tragédiához hasonló körülmények vezettek. A mozdonyvezető ott is későn kezdett el fékezni, 80 helyett 153-mal vágódott be az ívbe, majd neki a betonfalnak. A brutális balesetet senki sem úszta meg sértetlenül: a 222 utas közül 78-an meghaltak, 143-an megsérültek.

Mindkét eset komoly kérdéseket vet fel azzal kapcsolatban, hogy a nagysebességű vasúti közlekedésben mekkora teret lehet adni a mozdonyvezetőnek az automatikus sebeségszabályozással szemben. Jól látszik, már egy tíz másodperces hibázás is emberéleteket követelhet!

Az Elzászban kisiklott TGV próbameneten vett részt, kikapcsolt vonatbefolyásolóval. Azért kellett kikapcsolni, hogy a plusz tíz százalékot (300–330, 160–176) elérhessék a futópróbán.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek