Az Arriva-érdekeltségű Northern Rail 2016 januárjában rendelt a CAF-tól összesen kilencvennyolc motorvonatot. A szerelvények négy típusra oszlanak: épül harmincegy háromrészes és tizenkét négyrészes Class 331-es sorozatú Civity villamos szerelvény, valamint huszonöt kétrészes és harminc háromrészes Class 195-ös dízelvonat. Az összesen 281 kocsira szóló beruházás összesen 492 millió fontot (körülbelül 174 milliárd forint) kóstál, a finanszírozásért az Eversholt Rail felel. A gyártó és a vasúttársaság közötti megállapodás opcionálisan további vonatok vásárlását is lehetővé teszi.

Az angliai Northern Rail összesen kilencvennyolc, vegyesen villamos- és dízelmotorvonatot rendelt a baszk CAF-tól (fotók: Global Rail News)

A száz mérföld (százhatvan kilométer) per órás legnagyobb üzemi sebességű vonatok kocsiszekrényeit az aragóniai Zaragozában építi a CAF, a villamos szerelvények készre szerelése is ott történik, a dízelvonatok viszont a spanyol–francia határnál fekvő, baszkföldi Irunban vehetik fel végső formájukat. A forgóvázakat Beasainban állítják össze. Az első kész Class 331-es első futópróbáira hamarosan sor is kerülhet: március és június között a csehországi Velímben kergetik majd meg. Ezt követően érkezhet meg az Egyesült Királyságba, ahol augusztustól fogják tesztelni. A végleges típusengedélyt várhatóan az év végére szerezheti meg a sorozat. Az utolsó járművek a tervek szerint 2020 februárjától szállíthatnak utasokat – írja a Global Rail News.

A vasúttársaság a 331-eseket 2019 elején tervezi forgalomba állítani hálózatának legforgalmasabb részének számító, Manchester környéki vonalain, a Manchestertől délre található nemzetközi repülőtér, valamint a várostól északnyugatra fekvő Preston és Blackpool North állomások között. A villamos motorvonatokat a Liverpool közelében található allertoni üzem fogja karbantartani.

A háromrészes 331-esek két motor- és egy betétkocsiból fognak állni. A hajtott egységeken találhatók a vontatási átalakítók és az aszinkron vontatómotorok, melyeket az osztrák TSA vállalat szállít. Az áramszedő és az áramátalakító a betétkocsira került. A négyrészes vonatok ezen felül egy bármiféle hajtási rendszert nélkülöző betétkocsival hosszabbak. A szerelvények igény esetén akár ötrészesre is bővíthetők.

A két-, három- és négyrészes szerelvények utastere teljesen megegyezik, csak az ülőhelyek száma tér el

A Class 195-ös dízelmotorvonatokat egyenként háromszázkilencven kilowatt teljesítményű Daimler-erőforrással szerelt MTU-powerpackok mozgatják, a hidraulikus-mechanikus sebességváltó a német ZF-től érkezik. A típust a velimi, romániai és angliai futópróbákat követően várhatóan még idén decemberben forgalomba is állítja Chester és Leeds között a Northern.

Mind a 331-eseket, mind pedig a 195-ösöket Dellner központi vonó- és ütközőkészülékkel látták el, valamint előkészítették az ERTMS egységes vonatbefolyásolási rendszert is. Az utastér lényegében megegyezik: két plusz kettes üléselrendezéssel, egyedi tervezésű, Fainsa-ülésekkel, valamint teljes vagy a háttámláról lenyitható asztalokkal várják az utasokat. A kétrészes szerelvények százhuszonhárom, a háromrészesek kétszázhárom, a négyrészesek pedig kétszáznyolcvanhárom ülőhelyet kínálnak. Az ülőhelyfoglaltságot elektronikus kijelzők mutatják, utazás közben pedig ingyenes wifi és konnektorok szolgálják a további kényelmet. Az új vonatokkal a Northern Rail csúcsidőben már jövőre is harminchét százalékkal nagyobb kapacitást kínálhat – számol be az International Railway Journal.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!