Olvasóink egyikének kiegészítése szerint nem egy meglévő Emirates-380-ast alakítanak át, hanem a még át nem adott gépek közül a gyártó szállít néhány példányt ebben a konfigurációban.

Korábban írtuk:

Első hallásra meglepő hír: az Emirates néhány A380-asán felszámolja a híres első osztályú kabinokat, amelyek a tengerhajózás legszebb korszakának luxusát és exkluzivitását idézték, és ezek helyett is üléseket szereltet a gépekbe, így aztán valóban óriási mennyiségű utast, egészen pontosan 615 jegytulajdonost szállíthat majd ez a pár példány. A kabinok kiszerelése az eredeti konfigurációhoz képest 126-tal több utast jelent.

De ez még mindig nem a teljes változás: nemcsak a gépenként 14 privát lakosztályt szerelik át ezeken a gépeken, hanem csökken a business class ülésszáma is, 76-ról 58-ra, és így jön ki az economyosztály teljes ülésszáma: 557! Az első csak economy- és business osztályos A380-as december elsején áll szolgálatba a Koppenhága–Dubai vonalon.

A légitársaság viszont megtartja a mostani belső elrendezést, a kevesebb turista- és több business ülést és a lakosztályokat a legtöbb profitot termelő hosszú vonalakon, amely egyébként annyit jelent, a felső fedélzet kizárólag a prémiumjegyeket megváltó utazókra vár, az alsó fedélzet pedig full-economy.

Az a két gép, amelyet először átalakítanak, feltehetően olyan járatokat teljesít, amelyekre bőven volt ugyan utas, de amelyeken kisebb volt az igény a luxuskörülményekre, amelyekért megfelelően magas jegyárat kér a légitársaság.

Az Emirates döntése azért érdekes, mert a kétszintes óriásgép eredeti koncepciójához nyúl vissza, miszerint ezzel a géppel ki lehet váltani több kisebb szélestörzsű járatot, egy géppel, egy leszállási engedély felhasználásával, egy illetékkel, és egy gépre szóló kerozinköltséggel repülhet a társaság több helyett egy-egy zsúfolt vonalon két nagyobb légiközlekedési csomópont között.

A jelek szerint a prémiumutasok által biztosított plusz bevétel nem biztos, hogy minden járaton kiegyenlíti, hogy a gépek eleve kevesebb utasra vannak berendezve, mint amennyit más konfigurációban szállíthatnának. A 380-as járatok egy része a statisztikák szerint éppenséggel nincs teljesen kihasználva, sokszor épp a jól fizető business class utasok váltanak jegyet kisebb számban, míg az economy szektorok tele vannak a gépen. Jellemző a légitársaságok eltérő gyakorlatára, hogy míg az Air France 538, a China Southern 508, addig a Korean csak 407 üléssel járatja a típust. Mindehhez képest a 380-assal működő járatok kihasználtságáról kevés az adat, a légitársaságok képviselői többnyire csak általánosságban beszélnek javuló vagy növekvő load factorról.

A 615 utasra átalakított gépek kicsit hasonló változást jelentenek a típus életében, mint a japán megrendelésre készült „high density” vagy Domestic Boeing 747-esek, amelyeket a szigetország társaságai belső vonalakon használtak, 600 utasra berendezve. Ezeket a gépeket mostanság sorolták ki a nagy japán társaságok a flottáikból. Ugyanakkor ezek a Jumbo-változatok nemcsak az utasteret, hanem a megerősített sárkányt és futóművet is a rövidebb távra és a több utasra optimalizálták.

A 380-as esetében ilyen módosításokról nem hallani, viszont a cég már korábban változtatott a belső struktúra korábbi koncepcióján, és a berendezéseken a korábbi légitársasági igényekhez képest fix helyekre kell telepíteni a konyhákat, toaletteket és egyéb kiszolgáló részeket, amelyek közül persze a légitársaság választhat, de nem teheti ezeket akárhová a gépen, mert az nagyban lelassította és megbonyolította a gépek belső berendezését.

A 380-as az eredeti felállásban 478 négyzetméteren, tipikus háromosztályos (nem külön kabinos) elrendezésben 525 utast szállíthat, azonban a légitársaságok többsége ennél jóval kevesebb férőhelyet alakít ki a gépeken. A kétosztályos Emirates-380-asok koncepciójával egyébként a cég elnöke, Tim Clark már 2013 márciusa óta foglalkozik, legalábbis akkor kerültek nyilvánosságra az első elképzelések az ugyancsak megnövelt gazdaságosságot nyújtó 777-esekről, amelyeken az első osztályú ülések számát csökkentenék a legelső kabinban és ennek rovására növelnék a business-osztály férőhelyét.

A világ jelenleg legnagyobb kapacitású utasszállítójából a légitársaságok eddig összesen 317 példányt rendeltek, ezek közül 153 gépet állítottak forgalomba. A legnagyobb flottát az Emirates üzemelteti, a társaság által megrendelt 140 gépből eddig 58-at szállított le a gyártó.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk!

Az Erdélybe induló Történelmi Székely Gyors zarándokvonatra és az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!