A magyar történelem fekete napján, augusztus 29-én életbe lépő 3. számú menetrendi módosítással egyidőben kezdődik az egy hétig tartó vágányzár Nagytétény-Diósd és Érd között pályafelújítási munkálatok miatt, s közvetlenül utána, szeptember 5-étől – szintúgy hétfőtől – október hatodikán, csütörtök éjfélig pedig a tervek szerint Ódinnyés és Székesfehérvár szakaszon építik majd a pályát.

Az első, rövidebb, egyhetes időszakban a távolsági vonatokkal és elővárosi forgalommal is jócskán terhelt Budapest–Székesfehérvár vonal szerelvényei kizárólag az Érd alsó felé vezető pályát használják majd. Ennek megfelelően a közforgalmú menetrendben a Déli pályaudvarról minden óra 36-kor és 46-kor induló, Érd alsón át Martonvásárig, illetve Érd felsőn át Székesfehérvárig közlekedő vonatok összevonva közlekednek. Ezek a Déliből minden óra 36-kor Érd alsón át Székesfehérvárra járnak majd.

Egy tapolcai gyors halad a Szabadbattyán–Börgönd szakaszon, ahol még alakjelzőkkel is találkozni. Az idei nyári vágányzár újdonsága volt, hogy a '90-es évek eleje óta személyvonatok által nem használt vonalra tereltek több, a Balaton északi partjára közlekedő gyorsvonatot, amik így, elkerülve Székesfehérvárt, rövidebb menetidővel értek el úti céljukhoz<br>(a szerző felvételei)

A távolsági vonatok többek közt Szombathelyre, Tapolcára, Nagykanizsára közlekedni fognak, ám ezeknél is megnövekedett menetidőre kell számítani. Mivel a vonalak Székesfehérvár utáni szakaszán a menetrend nem változik, így a fejéri megyeszékhelyre való érkezés időpontja is változatlan, a megnövekedett menetidő azonban a Déli pályaudvarról korábbi indulást tesz szükségessé. Ez a többlet általában nem több néhány – jellemzően öt – percnél, ám a néha „mostohagyermeknek” érzett balatoni északi-parti vonalon a menetidő-hosszabbodás eléri a 35 percet is, ugyanis a vonatok továbbra is Pusztaszabolcs felé kerülnek majd. Az északi partra utazóknak azonban van választási lehetőségük, ugyanis húsz perccel rövidebb menetidővel, Gárdonyon át is lehet utazni, ám ekkor Székesfehérváron át kell szállni.

Szabadbattyán állomásra érkezik Börgönd felől a remot Szergej által vontatott tapolcai gyors<br>(Fotó: Tevan Imre)

Az egy héttel később kezdődő „nagy” vágányzár, ami a székesfehérvári vonal utolsó szakaszának felújítása miatt szükséges, kevés meglepetést tartogat. Három hajnali vonat elmarad – kettő a Déliből (4630, 4650) és egy Fehérvárról (4549) – s természetesen a menetidők jellemzően itt is megnövekednek. Ez különösképp a személyvonatokra igaz, a sebes- és gyorsvonatok jó része azonos menetrenddel jár. Itt is van kivétel, jelesül a tapolcai vonatok, ezeknél megmarad ugyanis az országjáró kerülő Pusztaszabolcs felé – így menetidejük továbbra is hosszabbodhat akár 35 perccel is.

Az egyetlen, vasútbarátok figyelmét is felkeltő újdonság a 18502-es sebesvonat menetrend-módosítása. A vonat különlegessége, hogy csak november elsejéig, © napokon, azaz szombaton, vasár- és ünnepnapokon jár, s a balatoni forgalom mellett a Velencei-tóra igyekvőket is szállítaná, ugyanis Velencén, Velencefürdőn, Gárdonyban és Agárdon is megállna. A feltételes mód használata azért indokolt, mivel éppen ezt a vonatot terelik el (a tapolcaiakon kívül egyetlenként) Pusztaszabolcs felé, így nem érinti a Velencei-tó partján fekvő üdülőterületeket.

A hosszabbik vágányzár épp a magyar vasút 2000-es évekbeli fekete napján, október 6-án fejeződik be.

Az egyhetes vágányzár menetrendjét itt, a későbbiét pedig itt érhetik el.

Zánka-Köveskált hagyja el a nyári menetrend első napjaiban a negyedórás késésben lévő átlós, Záhonyból érkező gyorsvonat, amelyet halberstadti kocsijairól is fel lehetett ismerni