Kezdődik a nagy kísérlet: ki mit hall milyen hangrobbanásból?

iho   ·   2018.11.06. 12:00
cim4

Indul a NASA kéthetes repüléssorozata, amelynek célja kidolgozni – nos még nem vagy nem egyszerűen a csendes szuperszonikus repülés lehetőségeit, hanem kidolgozni a hangrobbanás észlelésének, mérésének, értékelésének módszereit, a szubjektív és objektív érzékelést egyaránt.

A NASA Hornetje felszállóban

A kéthetes repüléssorozat helyszíne a Mexikói-öböl partján fekvő texasi város, Galveston, illetve a környékén lévő, víz feletti légtér. A kísérlethez használt repülőeszköz pedig még nem a nagyon várt vadonatúj NASA X-gép, évtizedek óta az első, az X-59-es, hanem egy „közönséges” F/A-18-as, az ügynökség elnevezése szerint QSF18, amely természetesen képes ugyanolyan hangrobbanást kelteni, mint a rendes Hornetek, azonban kidolgoztak egy olyan repülési programot, amely során a gépet a pilótája 50 ezer láb magasságban a hátára fordítja, ebből a pozícióból kezd erőteljes merülésbe és lépi át decens módon a hangsebességet.

Hogy a 18-ast miképp módosították erre a feladatra, illetve hogy a gép a zuhanásszerű manőver során pontosan milyen paraméterekkel repül, azt nem hozták nyilvánosságra, a fotók tanúsága szerint a sárkányon nem módosítottak. De az biztos, mert az Armstrong kísérleti központban már sokszor lepróbálták, hogy a figura lerepülése során a gép igenis átlépi a hangsebességet, miközben az általa keltett hangrobbanás a lakott körzetekben csak mint valami halk puffanás-szerű hang érkezik a felszínre.

Az önkéntesek nem tudják előre, mikor melyik pályán miféle hangrobbanást kelt a gép

A pontos mérések érdekében a várost és környékét alaposan bemikrofonozták a NASA szakemberei,  de ami ugyancsak fontos, mintegy ötszáz önkéntes vesz részt a kísérletben, akiknek annyi a feladatuk, hogy érzékeljék, és a nap végén összesítsék auditív élményeiket. A NASA anyagából kiderül, lehet, hogy időnként az ügynökség emberei kell majd, hogy rákérdezzenek egy-egy időpontra, mert a delikvensek esetleg észre sem veszik, hogy történt valami.

Egy régebbi NASA-kísérlet egy hosszú orrú F-15-össel

Ugyanakkor más műszerek segítségével tanulmányozzák a lökéshullámok esetleges hatásait is földi tárgyakon, különféle feltételek között, úgymint szél, páratartalom, hőmérséklet, stb. Galvestont azért választották a NASA szakértői, mert a tengerparti fekvés kedvező arra nézve, hogy a víz fölött repülő gép hangrobbanásainak hatásait rögzítsék, és a közelben fekszik a NASA egyik legfontosabb központja, a Johnson Space Center, ahonnan a maga gazdag felszerelésével kivételesen nem egy űrhajó, hanem a  QSF18 repülését figyelhetik.

Galveston lakói a polgármester szerint örömmel fogadták a kísérlet hírét és nem volt nehéz kiválasztani az ötszáz résztvevőt. Az igazi nagy kísérlet azonban 2022-ben kezdődik, akkor kezd repülni az igazi kísérleti gép, az X-59-es, de hogy azzal a hosszú orrú géppel – feltehetően már nemcsak zuhanásszerű süllyedésben – hol repülik a teszteket és melyik közösség értékelését használják majd, azt a NASA még nem döntötte el.

Az igazi próba az lesz, ha megépül az X-59

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.