Az amerikai szövetségi légügyi hatóság egyik erre szakosodott részlege (Office of Hazardous Materials Safety) kísérletekkel igazolta, hogy a kabin alatti zárt poggyásztérben, bőröndökben elhelyezett elektronikus eszközök (PED, Personal Electric Device) sokkal komolyabb kockázatot jelentenek egy utasszállító számára, mint ha ugyanezek a „kütyük” – a laptopoktól kezdve az i-padeken át a digitális kamerákig – magában az utaskabinban vannak.

A történet aktualitását az adja, mint erről korábban többször beszámoltunk, hogy mind a washingtoni, mind a londoni kormány több országból berepülő járatokra nézve rendelt el úgynevezett laptop-tilalmat, amelyet egyébként az elmúlt időszakban az új, az Egyesült Államok belbiztonsági minisztériuma által elrendelt új és szigorúbb biztonsági előírások teljesítésével sorra oldanak fel az érintett muzulmán országok repülőterei és az onnan működő légitársaságok utasai számára. A tilalom többek közt épp azt jelentette, hogy senki nem vihetett fel a fedélzetre a kézipoggyásza részeként ilyen berendezéseket.

(fotók: FAA)

Az intézkedést titkosszolgálati úton beszerzett fenyegető információk alapján rendelték el, ugyanakkor a repülési szaksajtó már rögtön felszisszent. Megjelentek azok a szakértői vélemények, amelyek a PED-ek csomagtéri elhelyezésében nagyobb veszélyt láttak, mint az utastérben: nem esetleg szándékosan előkészített robbantásos merényletek, hanem a lítium-ionos akkumulátorok miatt. A márciusi döntés után nem sokkal már az európai légügyi hatóság is jelezte, hogy a kütyük öngyulladásának nagyobb a lehetősége, és a közbeavatkozásnak kisebb az esélye, ha az akkumulátor a poggyásztérben kezd „saját magától” felhevülni, például mert a berendezés óvatlanul bekapcsolva marad valamilyen üzemmódban (például akár „alvó” állapotban).

Az FAA most gondosan előkészített kísérletekkel igazolta ezt. A közreadott bulletin háttéranyaga leszögezi: a lítium-ionos akkumulátor egyszerre lehet a tűz okozója és további táplálója. A tökéletes kikapcsolás önmagában még nem jelent tökéletes biztonságot, a laptopot úgy kellene csomagolni, megvédeni a külső behatásoktól (hm, láthattuk már valamennyien, hogyan helyezik el nem mindig igazán kíméletesen a bőröndöket a csomagszállítók), hogy semmilyen ütődés ne okozhasson kárt, deformációt a berendezésekben, ami később megindíthatná a hőelfutást.

Az egyik legfontosabb megállapítás: a kabinban kitörő akkutüzet a személyzet a rendelkezésére álló eszközökkel nagy valószínűséggel el tudja oltani. A PED-ek azonban, amelyek a csomagtérben kapnak lángra, „olyan körülményeket teremthetnek, amelyek túl vannak azon, amivel a repülőgép rendszerei elbírnának” – fogalmaz óvatosan a bulletin. A háttéranyag egyértelműbb: a jelenlegi oltórendszereket nem az olyan típusú akkutüzek oltására tervezték, méretezték, mint ami egy elszabadult laptopból keletkezhet a poggyásztérben.

A kockázatot az növeli, hogy a kisebb akkuégés robbanásszerű további tüzeket okoz más, az átvizsgált poggyászban megengedett módon feladott hajtógázas flakonok között. Nagyon sok múlik azon a véletlenen, hogy mennyire éghető például a laptop környékére csomagolt ruházat, és hogy milyen anyagból készült maga a bőrönd: ezekre a tényezőkre nézve a szakértők külön-külön végeztek meggyőző kísérleteket.

Mindenesetre a további konzultációk mellett az FAA arra biztatja az üzemeltetőket, javasolják, hogy az utasok ne csomagoljanak kütyüket a feladott poggyászukba.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!