Kigyulladt az orosz szupergép egyik prototípusa

iho   ·   2014.06.11. 10:00
t_50tuz_cim

Csúnya égésnyomok az orosz lopakodó prototípuson: a Szuhoj T-50 PAK FA egyik példánya leszállás közben kigyulladt.

Az eddig egyetlen közreadott fotó, ebből a kár nagyságát nehéz megbecsülni

Az esemény a Zsukovszkij repülőtéren, a Gromov Kisérleti Központban történt, amely február óta egyik helyszíne a 2010 óta repülő új orosz harci gép berepülési programjának. A gép pilótája az a Szergej Bogdan volt, akit például tavaly a le Bourget repülőnapon, egy régebbi Szuhoj harci gép szenzációs bemutató repülései alkalmával láthatott a repülésszerető közönség.

Az incidensről kiadott, nem túl részletes Szuhoj-közlemény szerint leszálláskor a jobboldali hajtómű beömlőjénél észleltek füstöt, majd ezután tört ki a tűz, amit a beavatkozó reptéri tűzoltók hamar elfojtottak, a gép javítható maradt. Egyébként annyi a nyilvánosságra hozott fotón elég jól látszik, hogy a tűz a gép hajtóművében vagy közvetlenül a hajtómű körül, valamelyik segédberendezésnél keletkezhetett.

Két Pak-Fa, még a korábbi festésben <br>(fotó: Szuhoj)

A T-50-es az orosz repülőipar következő harci gépe, képességeit a már szolgálatban álló amerikai F-22-eshez szokták mérni, orosz vélemények szerint nagyobb hatótávolságú, teherbírású és „okosabb” is, mint az óceánon túli típus. Igazi ötödik generációs gép, ami több képességből áll össze: alacsony észlelhetőség, utánégető nélkül tartható hangsebesség feletti repülés és végül szuper-manőverező képesség, amelyet a tolóerővektoros kormányzás tesz lehetővé. Ezen túl természetesen igen fejlett digitális elektronika kell, hogy jellemezze az ötödik generációs gépeket.

A Szuhoj közleménye szerint a típus két másik példányával – egyelőre nyilván – földi és statikai próbák zajlanak majd, amíg fel nem derítik a hiba eredetét. A gyártó azt ígéri, a berepülési program ezzel együtt az eredeti tervek szerint zajlik majd tovább, az nem szenved késedelmet.

Amennyiben valóban a gép hajtóműve gyulladt ki, nem ez lesz az első eset, amikor ez okoz problémát. 2011-ben a moszkvai szalonon sokan lehettek tanúi annak, amikor a második prototípus egyik hajtóműve látványos lángcsóvát húzott maga után, a pilóta a felszállást megszakította, a bemutató akkor elmaradt, feltehetően a kompresszorban ingadozó nyomás, az úgynevezett pompázs-jelenség lépett fel, és máskor is fel-fel bukkantak hírek a szupergép hajtóművének bizonytalanságairól.

Ami viszont mindkét esetben, 2011-ben és most is, a biztos pont volt a történetben, az ugyanaz a kiváló berepülő pilóta. Ilyen helyzetben az ő célja és legfőbb érdeme, hogy a gépet a meghibásodás ellenére egyben lehozza, így biztosítható, hogy hamar megtalálják a hiba eredetét és ezzel persze a korrekciót is, amely valóban hamar visszaterelheti a tesztprogramot a maga menetrendjéhez.

Ugyanakkor külföldi megfigyelők az incidens előtt is már túlzásnak, irreálisnak tartották az orosz légierő vezetőinek azokat a nyilatkozatait, amelyek szerint az új típus már 2016-ban szolgálatba lép: nyugati szakértők szerint inkább csapatpróbáról lehet szó kijelölt alakulatnál, de a hadrendbe állítás, az összes képesség birtokában, még csak a távolabbi jövőben lesz.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.