Kihátrált a lengyel helitenderből a Sikorsky

MTI/iho   ·   2014.11.04. 11:15
polish_cim

Lemondott az amerikai Sikorsky Aircraft Corporation arról, hogy részt vegyen a lengyel védelmi minisztérium által kiírt helikoptervásárlási tenderben – írta a Rzeczpospolita című lengyel lap online kiadása.

A cég amiatt hátrált ki a májusban meghirdetett, 8 milliárd zloty (közel 585 milliárd forint) értékű közbeszerzési pályázatból, mert a Bronislaw Komorowski lengyel elnökhöz és Tomasz Siemoniak nemzetvédelmi miniszterhez címzett levélben a pályázat feltételeinek módosítását kérte, a nemzetvédelmi tárca azonban elutasította ezt. A lengyel sajtókommentárok lehetséges taktikai játszmának minősítették a Sikorsky cég kérését. A Rzeczpospolita ezzel szemben a Sikorsky Aircraft Corporation által közzétett nyilatkozatát idézte. „A lengyel nemzetvédelmi minisztérium által közölt technikai, jogi és gazdasági feltételek lehetetlenné teszik a közbeszerzési eljárásban való részvételünket” – áll a nyilatkozatban.

Az első lengyel gyártású Black Hawk: mégsem ez lesz a győztes

A lap az amerikai cég azon álláspontját is közli, amely szerint a tárca az érdeklődő gyártókkal folytatott előzetes egyeztetés megállapodásaihoz képest eltérő pályázati feltételeket szabott meg. „A feltételeket más típusú helikopterhez igazították, jogi okokból azonban ezeket nem hozhatjuk nyilvánosságra” – nyilatkozott a lapnak Mick Maurer, a konzorcium elnöke. Maurer ugyanakkor cáfolta a lengyel sajtóban megjelent feltételezéseket, amelyek szerint a tenderről való lemondás összefügg azzal, hogy a Sikorsky Aircraft Corporation, újabb törökországi érdekeltsége miatt, bezárni készül a kelet-lengyelországi Mielecben levő fegyvergyárát.

A napilapnak a védelmi tárca szóvivője, Jacek Sonta is nyilatkozott, meggyőződését fejezve ki, hogy a tender két további résztvevője, a francia Airbus Helicopters, valamint az olasz kézben lévő, lengyelországi székhelyű AugustaWestland PZL Swidnik a megszabott, november 28-i határidőig beküldi pályázati ajánlatát.

Az AW-145-ös favorittá lépett elő

A lengyel nemzetvédelmi tárca mindennel együtt 11,5 milliárd zlotyt szán hetven többfeladatú helikopter beszerzésére. A lengyel hadsereg 2013 és 2022 között megvalósítandó modernizációs programja összesen 90 milliárd zlotys költségvetéssel számol.

A PZL Mielec repülőgépgyárban, amelyet korábban megvett az amerikai cég, 2010-ben mutatták be az első ott összeszerelt S-70-es helikoptert. Az itt gyártott Black Hawkokat nyilván a térségi piacra is szánta volna a cég, és mindenképp lehetett számítani arra, hogy a lengyel helikopteres erők modernizálási programjában a gyártmány kulcsszerepet kap majd. A PZL Swidnik azonban az Agusta-Westland többségi tulajdonában működik, vagyis ha nyerne az AW-149-essel, ugyanúgy helyi gyártásban készítené a hetven gépet, vagyis ugyanolyan fontos szereplője a tendernek, mint az amerikai cég.

A Cougar bevált típus, de nincs lengyelországi gyártóhelye

Nem beszélve az Airbus Helicopters-ről, amely az EC-725-ös Cougarral, a Puma leszármazottjával indult a tenderen. Egyes elemzők szerint ugyanakkor a Sikorsky visszavonulásával némi esély nyílik az európai NH Industries előtt is az NH90-es megfuttatására, bár ennek a típusnak a szolgálatba állítása nem bizonyult éppen zavarmentesnek. Viszont az NH90-esnek is van tengerészeti és szárazföldi változata, ami a tenderkiírásnak ugyancsak fontos pontja.

Ugyanakkor lehetséges, hogy a Sikorskynak épp ezen a ponton válik lehetetlenné a feltételek teljesítése, a tengerészeti verzió ugyanis a tengeri üzemeltetés követelményei miatt több eltérést igényel, például a korrózió-védelemben, vagy a tároláshoz behajtható rotorokban, ami ráadásul súlytöbblettel is jár.

Titkos favorit: NH90?

És hogy még bonyolultabb legyen a képlet, az NH-konzorciumnak részese mind az AW, mind az Airbus Helicopters. Viszont épp a nemzetközi konzorcium és a sokféle tulajdonos teszi nehézzé azt a technológia-transzfert, amelyet a pályáztató megkövetel.

Mint arról korábban beszámoltunk, az eredeti elképzelések szerint idén a lezárt tender eredményeként már meg is kellett volna, hogy kezdődjön a gépek leszállítása. A tender előkészítésekor a lengyelek ugyanakkor egyértelművé tették, hogy csakis olyan típus versenyezhet sikerrel, amelyet Lengyelországban gyártanak, illetve az üzemeltetési hátteret is itt alakítják ki hozzá.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek