A MÁV-Start dombóvári telephelyére, azaz a magyar vasút egyik legfontosabb gépészeti bázisára látogat nagyvasúti rovatunk. Az ország első, 1898-ban épült körfűtőházával büszkélkedő dél-dunántúli állomás a napi 15-20 napivizsgán kívül mozdonyok, motorkocsik teljes felújítását is végzi, és a hírek szerint egy csíkos Szergej is hamarosan elhagyja a műhelyt.

Habár a centenárium okán az utóbbi években az első nagy világégésre emlékeztünk, a Fortepan képeinek segítségével a második világháború és az azt követő hidegháborús időszak légoltalmi óvóhelyeiről is érdemesnek tartottuk megírni cikkünket. Betonkockák, búvólyukak, figyelőpontok képeit és leírásait találhatják lapunkban – okafogyottság és a vonalkorszerűsítések miatt egyre többet bontanak el közülük.

Egy vasúti kocsi Hűvösvölgybe költöztetése adta az apropót, hogy a száz éve alapított kecskeméti kisvasútra emlékezzen keskeny nyomközű rovatunk. A zsámolyozókocsi, amellyel nagyvasúti vagonok kisvasúti szállítását oldották meg, típusának egyetlen példánya volt Magyarországon.

Városi közlekedési rovatunk Bulgária fővárosában kalandozik. A kétféle (1000 és 1435 milliméteres) nyomtávon közlekedő villamosok egyike-másika ismerős lehet a budapesti villamosbarátoknak is: a Tatra motorkocsik festése kísértetiesen hasonlít a budapestire.

Vasútmodellező rovatunk egy idehaza is ismerős, a hajdani Csehszlovákiában gyártott mozdonyt mutat be. A Tillig 1:120-ban, azaz TT léptékben készítette el a népszerű Kocúrt, amely típus példányai több vasúttársaság tulajdonában és festésében idehaza is sűrűn előfordulnak. A modell az alapváltozat, vagyis az első generáció gyártáskori festésében pompázhat terepasztalunkon.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!